021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

معرفی گرانول رنگی و فرق آن با گرانول شفاف

معرفی گرانول رنگی و فرق آن با گرانول شفاف

امروزه، بسیاری از فعالیت‌ها و فرایند‌های تولیدی کارخانجات، با استفاده از مواد پلیمری انجام می‌شوند؛ به عبارت‌دیگر، این مواد نقش پر‌رنگی را در تولید محصولات مختلف ایفا می‌کنند. به‌طور معمول، مواد پلیمری را به ۲ شکل پودری و گرانولی مورد‌ استفاده قرار می‌دهند. هر‌ کدام از آن‌ها به‌منظور تولید محصولاتی خاص کاربرد دارند؛ این در‌صورتی‌است که، شکل گرانولی این مواد موجب سهولت در روند تولید می‌شوند. گرانول‌ها موادی هستند که از قابلیت رنگ‌پذیری بهره می‌برند. قابلیت رنگ‌پذیری می‌تواند در ویژگی‌ها و خصوصیات محصولات موثر باشد. با‌ توجه به این موضوع، گرانول رنگی تحولی بزرگ را در روند تولید محصولات ایجاد کرده است.

گرانول رنگی چیست؟

گرانول رنگی
گرانول رنگی

برای آشنایی با گرانول رنگی و تفاوت آن با گرانول شفاف، ابتدا ساختار گرانول را معرفی می‌کنیم. پلیمر‌ها یکی از پر‌مصرف‌ترین مواد در جهان به‌شمار می‌روند. آن‌ها به­ دلیل ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دارند، به ماده‌ای پر‌طرفدار تبدیل شده‌اند. وزن سبک، امکان استفاده از آن‌ها را در شرایط مختلف ایجاد کرده است.

این در‌ حالی است که، فلزات چنین قابلیتی در اختیار تولید‌کنندگان قرار نمی‌دهند. یکی‌دیگر از ویژگی‌های پلیمر‌ها، نا‌رسانایی الکتریکی و شفافیت آن‌ها است. همچنین، شما می‌توانید پلیمر‌ها را در رنگ‌های مختلف تولید کنید. تمام این ویژگی‌ها موجب شدند تا پلیمر‌ها به‌صورت گسترده‌ای در صنایع حاضر شوند. حال گرانول، نوعی پلیمر محسوب می‌شود که در صنعت پلاستیک کاربرد دارد.

گرانول رنگی، از ترکیب رنگدانه‌های گرانول و پلیمر‌ها ایجاد می‌شوند. اگر این مواد از مواد اولیه با‌کیفیت و مرغوب تولید شوند، می‌توان محصولاتی منحصر‌به‌فرد از آن‌ها تولید کرد. نکته قابل‌توجه این است که، رنگ نهایی تولیدات همانند رنگ گرانولی خواهد بود که استفاده شده است.

شفافیت گرانول رنگی نشان‌دهنده کیفیت آن خواهد بود. هر‌چه شفافیت این مواد بیشتر باشد، کیفیت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. استفاده از آن‌ها علاوه‌بر ایجاد جذابیت چشم‌نواز در تولیدات، موجب بهبود خواص آن‌ها نیز می‌شود.

انواع گرانول رنگی

تا‌کنون انواع مختلفی از گرانول‌های رنگی طراحی و تولید شده‌اند. این گرانول‌ها در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار می‌گیرند. دسته‌بندی‌های این مواد شامل دسته مواد پلیمری پایه، مواد شیمیایی افزودنی و عامل سازگار‌کننده می‌شوند. هر‌ کدام از این دسته‌بندی‌ها از وظایف خاصی در تولید محصولات برخوردار هستند.

گرانول رنگی اولین دسته، مواد پلیمری پایه‌ای است که با مواد افزودنی رنگی ترکیب می‌شود. در برخی از مواقع علاوه‌بر افزودنی‌های رنگی، افزودنی‌های دیگری نیز به این مواد اضافه می‌شوند. این افزودنی‌ها با هدف ایجاد خصوصیات مورد‌نظر در محصولات تولیدی مورد‌استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین، طیف گسترده‌ای از گرانول‌های رنگی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. تنوع این محصولات با توجه به نیاز‌های مصرف‌کنندگان متغییر خواهد بود؛ به‌طوری که، افزودنی‌های مختلفی به گرانول‌ها اضافه می‌شود.

روش تولید گرانول رنگی

تولید گرانول رنگی نیازمند رعایت اصول و نکات مهم است. روش‌های گوناگونی برای تولید این مواد وجود دارد که هر‌کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی خاصی را برای گرانول‌ها ایجاد می‌کنند. اولین و مهم‌ترین گام برای تولید گرانول‌های رنگی، انتخاب پلیمر پایه است. انتخاب پلیمر پایه باید بر‌اساس محصول تولیدی انتخاب شود. پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی پروپلین، پلی آمید و پلی کربنات از موارد پیش‌روی شما هستند. تولید‌کنندگان می‌توانند یکی از این پلیمر‌ها را به‌عنوان پلیمر پایه انتخاب کنند. پس از انتخاب پلیمر، نوبت به فرآیند تولید می‌رسد. در این مرحله، پلیمر وارد دستگاه اکسترودر می‌شود؛ اما، روش‌های مختلفی برای تولید وجود دارد.

در‌حالت‌کلی، 3 روش برای انجام فرایند تولید گرانول توسط دستگاه تولید گرانول وجود دارد. این روش‌ها شامل برش زیر آب، برش با رینگ و تولید خشک می‌شوند. در روش برش زیر آب، ابتدا مواد ذوب شده و از صافی عبور می‌کنند. سپس به زیر آب منتقل شده و با سرعت بالا برش می‌خورند. در روش دوم، گرانول‌ها را به شکل عدس تولید می‌کنند. پس از آن، در حضور آب سرد و در کنار مخزن برش داده می‌شوند. در آخرین روش، مواد را ذوب کرده و از توری عبور می‌دهند. در این‌ هنگام مواد از لوله‌های سرد رد شده و خشک می‌شوند تا برای برش خوردن آماده شوند.

 

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

کاربرد گرانول رنگی

گرانول رنگی از خاصیت رنگ‌دهی و بهبود خواص بهره می‌برند. به‌طوری که، به‌صورت همزمان در افزایش کیفیت و جذابیت محصولات موثر هستند. با‌توجه به این امر، بسیاری از تولید‌کنندگان که در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند، برای استفاده از این ماده مشتاق هستند؛ زیرا آن‌ها با‌ استفاده از گرانول‌های رنگی می‌توانند محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنند. نکته مهم این است که بسیاری از صنایع می‌توانند از مزیت‌های گرانول‌های رنگی بهره‌مند شوند. صنایعی که می‌توانند از این مواد استفاده کنند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • صنعت بسته‌بندی
  • صنایع مواد آرایشی و بهداشتی
  • تولید محصولات یک‌بار‌مصرف
  • تولید قطعات خودرو
  • صنایع فرش
  • صنایع ظروف آشپزخانه و لوازم خانگی
  • تولید اسباب بازی

مزایای استفاده از گرانول رنگی

استفاده از گرانول رنگی، مزایای بی‌شماری را برای مصرف‌کنندگان به­ دنبال دارد. در ادامه مطلب مهم‌ترین مزیت‌های این ماده را بررسی خواهیم کرد.

  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گرانول‌های رنگی، قیمت مقرون‌به‌صرفه آن‌ها است. امروزه، بسیاری از تولید‌کنندگان ترجیح می‌دهند تا از مواد اولیه ارزان‌قیمت بهره بگیرند. همچنین، در‌حالی که محصول نهایی از کیفیت خوبی برخوردار نیست، آن را با قیمت‌های بالا به بازار عرضه می‌کنند. تولید‌کنندگان می‌توانند این پلیمر‌ها را با قیمت مناسب و کیفیت بالا تهیه کنند. در این‌صورت، محصول نهایی نیز از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار خواهد بود.
  • امکان تولید این محصول از مواد بازیافتی وجود دارد؛ یکی‌دیگر از مزایای گرانول‌های رنگی، مربوط به سازگاری با محیط‌زیست است. این مواد هیچ آسیبی به سلامت انسان‌ها و محیط‌زیست وارد نمی‌کنند. بنابراین، می‌توانید با آسودگی‌خاطر از آن‌ها استفاده کنید.
  • وابستگی شدید بشر به محصولات پلاستیکی می‌تواند زمینه بهره‌برداری بی‌رویه از این محصول را ایجاد کند. بنابراین، این صنایع به خطر خواهند افتاد. با‌ استفاده از گرانول رنگی و تولید مکرر آن از طریق بازیافت پلاستیک حاشیه امنی برای این صنایع ایجاد خواهد شد.

نکاتی مهم در مورد استفاده از گرانول رنگی

برای استفاده از گرانول رنگی نیاز است تا برخی نکات را رعایت کنید. در این‌صورت، می‌توانید کارایی و راندمان مورد‌نظر را از آن‌ها دریافت کنید. اولین نکته، توجه به کیفیت مواد است. شما باید به کیفیت گرانول‌ها در هنگام خرید توجه داشته باشید. زیرا این عنصر به‌صورت مستقیم در کیفیت محصولات تولیدی تاثیر‌گذار خواهد بود.

نکته بعدی، قیمت گرانول‌ها است. توصیه می‌شود ابتدا بودجه مورد‌نظر خود را مشخص کنید. سپس می‌توانید از میان‌ گزینه‌های موجود یکی را با‌توجه به نیاز‌ها انتخاب کنید. نکته بعدی، تناسب نوع گرانول با کاربری مد‌نظر شما است.

بهتر است ابتدا درباره انواع گرانول‌های رنگی اطلاعات کسب کنید. سپس گزینه‌ها را بررسی کرده و یکی را برای صنعت خود انتخاب کنید. حال می‌دانید که کدام محصول برای شما مناسب‌تر است. نکته‌ای که باید در‌هنگام استفاده از گرانول رنگی رعایت کنید، اطمینان از ایمنی است. شما باید از تجهیزات ایمنی استفاده کرده و نکات مهم را رعایت کنید.

 

گرانول شفاف چیست؟

گرانول شفاف
گرانول شفاف

یکی از انواع گرانول‌های پلیمری، گرانول شفاف نام دارد که شامل عناصر پلی کربنات می‌شود. این گرانول به دلیل شفافیتی که دارد، می‌تواند نور را از خود عبور دهد.

این امر ظاهری شیشه‌ای را برای آن ایجاد کرده است. از‌این‌رو، امکان ایجاد هماهنگی میان این ماده و مصالح ساختمانی وجود دارد. این ویژگی موجب شده است تا بسیاری از افراد برای خرید آن علاقه نشان دهند. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به تغییر شکل در دما‌های بالا اشاره کرد.

نکته مهم این است که، پلی کربنات آمورف است و از خاصیت مواد جامد بلورین بهره می‌برد. به عبارت‌دیگر، چینش اتم‌های آن نا‌منظم و بی‌شکل است. بنابراین، نقطه ذوب مشخصی ندارد؛ اما در‌صورت بالا بودن دمای محیط، به تدریج نرم می‌شود.

کاربرد گرانول شفاف

گرانول شفاف در مقایسه با گرانول رنگی دارای نقاط ضعف و قوت است. از‌این‌رو، ابتدا باید ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن‌ها را بررسی کنید. گرانول شفاف، با نام رزین نیز شناخته می‌شود. از این ماده برای تولید وسایل زینتی و لوازم آشپزخانه استفاده می‌شود.

مقداری از گرانول شفاف در نمونه‌های اولیه دستگاه‌های CNC دیده می‌شود. همچنین، از آن در چاپ‌گر‌های سه‌بعدی، نور‌گیر‌ها و صنایع خودرو‌سازی بهره می‌برند. از گرانول‌های شفاف به‌صورت گسترده برای تزئین فضای داخلی خودرو‌ها و پوشش سقف پاساژ‌ها استفاده می‌شود. پوشش گلخانه‌ها، پوشش استخر و پنجره سالن‌ها از دیگر ‌کاربرد‌های گرانول شفاف هستند.

تفاوت گرانول رنگی و شفاف چیست؟

گرانول رنگی و گرانول شفاف تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند؛ از‌این‌رو، محصولات تولیدی از هر‌ کدام از آن‌ها نیز دارای تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر هستند. اولین و بازر‌ترین تفاوت آن‌ها، در ظاهرشان مشخص می‌شود. گرانول‌های رنگی توانایی ساخت محصولات را در رنگ‌های گوناگون دارد. این در ‌حالی است که، با ‌استفاده از  گرانول‌های شفاف امکان تولید محصولات شیشه‌ای وجود دارد.

دومین تفاوت آن‌ها، مربوط به کاربرد هر ‌کدام از آن‌ها است. از آن‌ها در صنایع گوناگون بهره می‌برند. سومین تفاوت، مربوط به روش تولید آن‌ها است. این محصولات از روش‌های مختلفی تولید می‌شوند. یکی از عواملی که در خواص و ویژگی‌های محصولات تاثیر می‌گذارد، چگونگی روش و فرایند تولید است؛ بنابراین، ویژگی‌ها و خواص آن‌ها متفاوت خواهد بود.

 

جمع بندی

در‌حالت‌کلی، گرانول‌ها موادی هستند که در ترکیب با پلیمر‌ها موادی جدید را ایجاد می‌کنند. این مواد از استحکام بالا و ظاهری شبیه به شیشه برخوردارند. موادی که با پلیمر‌ها ترکیب می‌شوند، شامل پلی پروپلین، پلی استایرن و چند ماده دیگر می‌شوند. این عناصر، گرانول رنگی را ایجاد می‌کنند. امکان تولید این گرانول‌ها در رنگ‌بندی‌های متنوع وجود دارد. گرانول شفاف اما، گرانولی است که از پلی کربنات به وجود می‌آید. گرانول‌های شفاف آتش‌سوزی ایجاد نمی‌کنند؛ اما به شدت دود‌زا هستند. هر‌ کدام از آن‌ها برای صنایع مشخصی مناسب هستند. با‌این‌وجود، گرانول‌های رنگی جذابیت بیشتری در هنگام خرید دارند؛ به‌طوری که، بسیاری از تولید‌کنندگان برای خرید این نوع گرانول‌ها علاقه نشان می‌دهند.

منابع: davamplast ، wikiplast

ماشین سازی متین

نوشته های مرتبط