021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

کاربرد گرانول پت PET و روش تولید آن

کاربرد گرانول پت PET و روش تولید آن

گرانول پت، یا گرانول‌های پلی اتیلن ترفتالات، دانه‌های کریستالی و ریزفرآوری شده از پلیمرهای شیمیایی هستند که به یک ماده ضروری در تولید مدرن تبدیل شده‌اند. این گرانول‌ها به دلیل دوام، انعطاف ‌پذیری و تطبیق‌پذیری، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله، به کاربرد گرانول‌ پت در صنایعی مانند بطری سازی، تزریق پلاستیک، و دستگاه های CNC پرداخته خواهد شد. همچنین، روش تولید آن و تأثیر زیست محیطی این گرانول‌ نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس پیشنهاد می کنم برای دانستن این اطلاعات تا انتها همراه ما بمانید.

 

گرانول پلی اتیلن ترفتالات یا پت (PET) چیست؟

گرانول پت
معرفی گرانول PET

گرانول های PET، یک نوع محصول پلیمری شیمیایی هستند که از گرانول ها و کریستال های ریز ساخته شده اند و یکی از پرمصرف ترین گرانول ها در تولید محصولات ترموپلاستیک محسوب می ‌شوند. این گرانول ها نیز با نام گرانول PET شناخته می شوند و در تولید انواع ترموپلاستیک ها و رزین های مهندسی استفاده می شوند. این رزین پلی استر، بی رنگ و با وزن کمی است و به دلیل انعطاف پذیری بالا و قابلیت بازیافت، مورد توجه قرار می گیرد. در ادامه انواع کاربرد گرانول پت را برای شما معرفی می کنیم.

 

انواع کاربردهای گرانول پت چیست؟

گرانول پت دارای کاربردهای متعددی است و مصرف آن در صنایع مختلف روز به روز در حال افزایش است. تولید این ماده پلیمری در سطح جهان از 140000 تن در سال 2010 به حدود 213000 تن در سال های اخیر افزایش یافته است. در زیر کاربرد گرانول پت را در صنایع مهم مختلف برای شما شرح خواهیم داد.

کاربرد پت در دستگاه CNC

دستگاه CNC یک دستگاه پرکاربرد است که از گرانولPET  به عنوان ماده اولیه استفاده می کند. این دستگاه قادر است از گرانول های PET برای ساخت نمونه های اولیه محصول استفاده کند. انواع مدل های سه بعدی از پیش ساخته شده و همچنین قالب های پنوماتیک با استفاده از دستگاه CNC تولید می ‌شوند. انواع قالب‌های پرفرم و پت بر اساس استانداردهای روز دنیا است و به طور کلی توسط دستگاه CNC طراحی و ساخته می‌شوند. استفاده از این دستگاه برای تولید حداکثری کاملا کاربردی و ایده آل است.

کاربرد پت در تولید بطری

تولید بطری از گرانول پلی‌اتیلن ترفتالات می‌تواند به دو صورت تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای انجام شود. در روش تک مرحله‌ای، کل فرآیند تولید در یک دستگاه انجام می‌شود. این روش بیشتر برای قالب‌گیری‌های غیراستاندارد مانند انواع شیشه، وسایل بیضی شکل مانند بطری‌ها، انواع فلاسک و… مورد استفاده قرار می گیرد.

در روش دو مرحله‌ای تولید بطری از گرانول پت، هر مرحله از یک ماشین متفاوت استفاده می‌کند. در مرحله اول، بطری پت شکلی شبیه به لوله آزمایش می‌گیرد و درب بطری به صورت خودکار در جای خود قرار می‌گیرد. در مرحله دوم، پریفرم یا پت به سرعت گرم می‌شود و درون قالب دو تکه‌ای قرار می‌گیرد تا به شکل مطلوب بطری درآید. در این مرحله، عملیات ظریف کاری بر روی بطری انجام می‌شود و در نهایت بطری به شکل مطلوب خود می رسد.

کاربرد پت در دستگاه تزریق پلاستیک

از دیگر کاربرد گرانول پت استفاده از آن در دستگاه تزریق پلاستیک است. در دستگاه تزریق پلاستیک از گرانول به عنوان مواد اولیه تولید استفاده می شود. یک نکته مهم که باید در نظر گرفت این است که گرانول های PET باید کاملاً خشک شده باشند قبل از ورود به دستگاه، این دستگاه یکی از ماشین آلات اصلی در تولید بطری های PET در انواع مختلف محسوب می شود و همچنین در تولید انواع گوناگون درب بطری های گرانول PET کاربرد دارند. از دستگاه تزریق پلاستیک برای ساخت و طراحی انوع متعدد درب بطری های گرانول پت استفاده می شود.

 

خواص و ویژگی های گرانول پت چیست؟

گرانول PET
ویژگی گرانول پت چیست؟

اکنون که با کاربرد گرانول پت آشنا شدید بهتر است چند نمونه از ویژگی های مهم و کاربردی گرانول پت را برای شما معرفی کنیم.

  • این نوع پلیمر، به شکل کریستالی و شفاف و خالص تولید می‌شود و معمولاً به عنوان محافظ سلامتی استفاده می‌شود. این بطری‌های پت براق که در فروشگاه‌ها موجودند، دارای ظاهری درخشان و شبیه به شیشه هستند. اگر می‌خواهید بدانید که بطری شیشه‌ای یا پت است، کافی است کنار درب بطری PET یا ته درب آن را نگاه کنید که با عدد 1 مشخص شده است.
  • با توجه به خالص بودن محصولات pe t، آن ها طعم خوبی دارند و  تمامی استانداردهای بین المللی در تماس با مواد غذایی را رعایت می کنند.
  • انواع بطری ها و اشیاء دیگری که از گرانول پت ساخته می شوند کاملا مقاوم و نشکن هستند، بنابراین، استفاده و حمل و نقل آن بدون مشکل خواهد بود. این نوع مواد پلیمری دارای استحکام ضربه ‌ای و کششی بسیار بالایی است که برای محصولات کربناته کاملا ایده آل هستند.
  • این محصولات دارای نفوذپذیری کمی در برابر اکسیژن، آب و دی اکسید کربن هستند، بنابراین ماندگاری بالا و یکپارچه بودن محصولات را حفظ خواهند کرد.
  • به دلیل سبک وزن بودن هزینه حمل و نقل کمتری نسبت به دیگر محصولات مشابه خود دارند.
  • بطری‌های پت به دلیل عدم وجود خط جوش در پایه تولید، از نشت و آسیب دیدگی محافظت می کنند.
  • پلیمر PET قابل بازیافت است و به دلیل انعطاف پذیری، می توان آن را به اشکال مختلف تغییر داد.
  • محصولات پت مقاومت بسیار مناسبی در برابر مواد شیمیایی مثل اسید و بازها دارند
  • یکی از ویژگی‌های مهم و اصلی پلیمر PET، داشتن تأییدیه ایمنی جهانی است. آژانس‌های ایمنی FAD این ماده پلیمری را برای تماس با غذا و نوشیدنی تأیید ایمنی کرده‌اند. ایمنی دارویی و پزشکی آن طی دفعات متعدد از طریق مطالعات گسترده دارای تاییدیه نظارتی و آزمایشی است.

 

روش تولید گرانول پت چیست؟

کارخانه تولید گرانول پت
چگونه گرانول پت تولید کنیم؟

گرانول پلی‌اتیلن ترفتالات از راه تولید چند مرحله‌ای بین اسیدهای ترفتالیک خالص و مونواتیلن گلیکول به دست می‌آید. این روزها، به دلیل قابلیت بازیافت این محصول، تولید گریدهای مختلف پت توسط شرکت‌های پتروشیمی مورد توجه قرار گرفته است. اولین بازیافت محصولات گرانولی پت در دهه 1990 انجام شد و در سال‌های 1995 تا 2001، جمع‌آوری ضایعات محصولات گرانولی پت بسیار مورد توجه قرار گرفت. با اضافه کردن الیاف شیشه به گرانول pet در کارخانه‌ها و دستگاه تولید گرانول، استحکام و مقاومت این محصول را در برابر هرگونه ضربه و پارگی افزایش می دادند. به خاطر همین موضوع گرانول پت استخراج شده در ساخت رزین های مهندسی نقش مهمی دارند.

 

چرا استفاده از پت افزایش یافته است؟

پت به عنوان یک ماده بسته ‌بندی ایمن و قابل بازیافت برای محصولات غذایی و غیرغذایی در سطح جهانی شناخته شده است. این نوع بسته‌ بندی برای مصارف مختلف انتخاب می‌شود زیرا از لحاظ شکننده بودن، قوی بودن و ایمن بودن، همچنین از نظر شیمیایی صد در صد قابل بازیافت است و می‌تواند به چرخه قبلی خود بازگردد. تولیدکنندگان از پت و پلی‌اتیلن برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌کنند زیرا این مواد دارای پایداری حرارتی، استحکام  بالا و  دارای شفافیت است. به علاوه، به دلیل وزن سبک آن، هزینه‌ها و انتشار کربن مرتبط با حمل و نقل را کاهش می‌ دهد.

خرده فروش‌ها هم از PET استفاده می‌کنند، چرا که باعث افزایش دید محصولاتشان می‌شود. وزن سبک این مواد، انباشتن آنها در قفسه ها را آسان می‌کند و همچنین کیفیت نشکن بودن آن، موجب یکپارچگی محصول می‌شود و همچنین کاهش شکستگی را تضمین می‌کند. دلیل انتخاب مصرف کنندگان PET  قابل حمل بودن، و وزن سبک و همچنین قابلیت آب بندی مجدد برای هیدراتاسیون کارآمد در حین حرکت است. جدا از این ها کاملا ایمن است و به صورت 100 درصد بازیافت می شود.

از نظر محیط زیست باید به دو نکته خیلی مهم توجه کرد:

  • پلیمر بازیافتی بسته بندی، که در هر قفسه موجود است
  • بسته بندی پت طی10 سال گذشته بیش از 30 درصد از وزن خود را کاهش داده است

استفاده از بسته بندی‌ها بر اساس اصول پت توجیه زیست محیطی و اقتصادی دارای اهمیت است. منطقی است که مواد خام و انرژی مصرفی برای تولید یک بطری پلاستیکی را به حداقل برسانیم و از آن بطور مداوم استفاده کنیم، به جای اینکه از بطری‌های قابل تخریب یا غیرقابل بازیافت استفاده کنیم.

 

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

روش بازیافت محصولات و بطری های ساخته شده از گرانول پت

برای اینکه بتوانند عملیات بازیافت پلاستیک را به راحتی روی بطری های پت انجام دهند، در مرحله اول آن‌ها را بر اساس رنگ سبز، شفاف و آبی جداسازی می کنند. سپس بعد از حذف ناخالصی بطری‌ها، آن‌ها شست‌وشو داده و برش می‌دهند. در مرحله بعد، بطری‌های خرد شده از الک عبور می‌کنند و به مرحله مذاب سازی منتقل می‌شوند. در نهایت، مواد مذاب خالص وارد خط تولید می‌شوند و محصولات بازیافت می شوند.

 

جمع بندی

گرانول های پلی اتیلن ترفتالات یا همان پلی استر، یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف است. این گرانول ها برای ساخت رزین های مورد استفاده در تولید الیاف مصنوعی، فلاسک های مایع و مواد غذایی به کار می روند. با ویژگی های خاص خود، گرانول های PET در صنایع مختلف استفاده می شوند و به صورت گریدهای مختلف با کیفیت بالا عرضه می شوند. بیشتر مصارف محصولات لاستیکی و پلاستیکی جهان به زیر گروهی از رزین های پلی استر تعلق دارند. علاوه بر این، استفاده اصلی این گرانول ها در تولید بطری های پلاستیکی است.

ماشین سازی متین

نوشته های مرتبط