021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

روش های افزایش تولید دستگاه گرانول ساز

روش های افزایش تولید دستگاه گرانول ساز

از آنجایی‌که گرانول یکی از پر‌مصرف‌ترین مواد در صنعت است، بسیاری از افراد همواره در تلاش هستند که دستگاه تولید آن را به‌گونه‌ای بهینه کنند تا تولید بیشتری داشته باشند. این ماده از میان انواع مختلف پلیمر، قابلیت بازیافت داشته و به همین دلیل کارایی زیادی دارد. افزایش تولید دستگاه گرانول ساز به صنایع گوناگون این اجازه را می‌دهد تا از انواع پلیمر بازیافتی یا حتی غیر‌بازیافتی بهره کافی را ببرند. از آنجایی‌که این وسیله می‌تواند پلاستیک و برخی ذرات دیگر را اکسترود کند، به آن اکسترودر نیز گفته می‌شود.

راه های افزایش ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز

روش افزایش تولید گرانول
روش افزایش تولید گرانول

پیش از آنکه به چگونگی افزایش تولید این محصول در دستگاه اصلی بپردازیم، بهتر است با دستگاه اکسترودر و روند کاری آن آشنا شوید. اصلی‌ترین بخش‌های این ماشین را قیف و سیلندر تشکیل می‌دهند. برای تولید پلیمر، مواد اولیه از قیف بزرگی که در قسمت بالایی ماشین قرار دارد وارد سیلندر می‌شوند. این قیف بزرگ، قیف خوراک‌دهی نام دارد. شاید در ابتدا افزایش تولید دستگاه گرانول ساز کار ساده‌ای به‌نظر برسد، اما وقتی دیگر مراحل را بشناسید، چنین نظری نخواهید داشت.

وقتی مواد اولیه بخش سیلندر می‌رسند، این قطعه با داشتن هیتر‌های مختلف گرمایی را ایجاد می‌کند که این گرما می‌تواند مواد اولیه را به شکل مذاب در بیاورد. حال این مذاب از طریق مارپیچ به قسمت انتهایی اکسترودر فرستاده می‌شوند. این مواد مذاب از دهانه دای که به شکل یک قالب است رد شده و حالت رشته‌ای را به خود می‌گیرند. حال این رشته‌ها وارد یک وان خنک‌کننده شده و توسط کاتر به دانه‌هایی ریز با نام گرانول تبدیل می‌شوند. با این اوصاف می‌توان در هر یک از این مراحل تغییراتی به‌وجود آورده و میزان تولید را افزایش داد.

استفاده از فیلتر توری با مش های پایین

افزایش تولید دستگاه گرانول ساز با به‌کار‌گیری فیلتر توری می‌تواند راهکار موثری باشد. در این روش، بسیاری از افراد با استفاده از توری به‌عنوان فیلتر برخی از نا‌خالصی‌ها را می‌گیرند. این کار بیشتر در زمینه بازیافت پلاستیک انجام می‌شود. زمانی‌که چنین توری‌هایی را در دهانه دای دستگاه قرار دهید، می‌توانید جلوی عبور این نا‌خالصی‌ها به مرحله بعد را بگیرید. وقتی مش این فیلتر‌ها بالا‌تر باشد، می‌تواند نا‌خالصی‌های بیشتری را بگیرد؛ با این اوصاف مواد مذاب نمی‌توانند به‌آسانی از آن عبور کنند.

هنگامی‌که مذاب‌تان از میزان نا‌خالصی زیادی برخوردار نیست، می‌توانید از فیلتر توری با مش پایین بهره ببرید. در این حالت هم مذاب‌تان کمی تمیز‌تر شده و هم می‌تواند از دهانه دای به‌راحتی عبور کند؛ البته باید بدانید که از این نوع توری تنها زمانی استفاده می‌شود که مواد اولیه تمیز باشند. لازم نیست برای افزایش تولید دستگاه گرانول ساز، کیفیت محصول نهایی را پایین بیاورید!

افزایش خوراک دستگاه

شاید در ابتدا افزایش میزان خوراک در این روند کار مطلوب و بسیار درستی به‌نظر برسد، اما انجام این کار باید به‌صورت اصولی انجام شود. یکی از این اصول به افزایش خوراک به‌صورت متناوب و پی در پی مربوط می‌شود. زمانی‌که بخواهید خوراک‌دهی را حتی برای چند ثانیه قطع کنید، در این حالت رشته‌های مذاب قطع شده و همین مسئله ضایعات بسیاری را در پی خواهد داشت. کندر و پرک به‌عنوان اصلی‌ترین خوراک‌های این دستگاه شناخته می‌شوند. وقتی این مواد را تا حد امکان خرد و ریز کنید، می‌توانید خوراک‌دهی را هم افزایش دهید.

افزایش تولید دستگاه گرانول ساز با این روش باید به حالتی باشد که مواد اولیه به میزان قابل توجهی پودر شده باشند. این شکل پودری به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید مقدار خوراک بسیار بیشتری را به‌صورت همزمان وارد قیف خوراک‌هی کنید. وقتی ماد حالت پودری داشته باشند، در سریع‌ترین زمان از قیف عبور کرده محل عبور را مسدود نمی‌کنند.

افزایش دور مارپیچ

وقتی دور مارپیچ را زیاد‌تر کنید، مذاب داخل سیلندر هم با سرعت بیشتری از دستگاه خارج می‌شوند. در این زمینه باید ارتباط میان بالا‌بردن دور مارپیچ با میزان خوراک‌دهی و افزایش دمای سیلندر را هم در‌نظر بگیرید. افزایش دور مارپیچ برای افزایش تولید دستگاه گرانول ساز به‌تنهایی نمی‌تواند موثر واقع شود. اگر با انجام این کار خوراک‌دهی را بیشتر نکنید، فشار مواد مذاب در پشت دای برای شکل‌گیری رشته‌ای کاهش پیدا می‌کند و امکان قطع‌شدن رشته‌ها وجود دارد.

حال اگر دمای سیلندر را افزایش ندهید، مواد پلاستیکی فرصتی برای ذوب‌شدن نخواهند داشت. در این صورت، این پلاستیک‌ها ذوب نشده و نمی‌توانند به شکل رشته‌ای از قسمت دای بیرون بیایند. بهترین کار پس از افزایش دور مارپیچ، بیشتر‌کردن میزان خوراک و همچنین دمای سیلندر است.

افزایش دادن دما

یکی از راحت‌ترین کار‌ها برای افزایش تولید دستگاه گرانول ساز، بیشتر‌کردن دمای سیلندر است. وقتی دما را تا اندازه‌ای معقول بالا ببرید، متوجه می‌شوید که گرانروی یا همان ویسکوزیته افزایش می‌یابد. با بیشتری‌شدن ویسکوزیته مواد، مذاب حالت روان‌تری گرفته ومی‌تواند راحت‌تر از سوراخ‌های دهانه دای عبور کند. همین روند می‌تواند به بیشتر‌شدن تولید ماشین اکسترودر منجر شود.

 

عوامل محیطی تاثیر گذار بر افزایش تولید دستگاه گرانول

افزایش تولید دستگاه گرانول ساز
افزایش کارکرد دستگاه تولید گرانول

اکسترودر برای آنکه بتواند روند تولید گرانول را به‌خوبی انجام دهد، به شرایطی نیاز دارد که بتواند در آن زمینه بهترین عملکرد خود را نشان دهد. برای افزایش تولید دستگاه گرانول ساز باید چنین شرایط ایده‌آلی را فراهم بیاورید.

جدا سازی ضایعات پلاستیک

پیش از هر چیزی در این زمینه باید بدانید که آلودگی‌های ضایعات پلاستیکی به 2 دسته تقسیم می‌شود. یکی از دسته‌ها نوع اول بوده و آلودگی‌های آن شامل گرد‌و‌خاک، چربی و برخی اجرام شده و دسته دیگر را لیبل‌های پلاستیکی یا برخی پلاستیک‌های فله‌ای دیگر در بر می‌گیرد. برای آنکه مواد مذاب‌تان حالت بسیار خوبی داشته و تولید‌تان افزایش پیدا کند، ابتدا باید گرد‌غبار و چربی‌ها را از پلاستیک‌ها بزدایید. مرحله بعدی هم جدا‌سازی ضایعات نوع دوم است. با انجام این کار‌ها می‌توانید به افزایش تولید دستگاه گرانول ساز برسید.

وقتی بتوانید در مرحله اول چربی و خاک را تمیز کرده و پلاستیک‌ها را با آب گرم بشویید، حال باید ضایعات نوع 2 را جدا کنید. اگر شست‌و‌شو اولیه را به‌خوبی انجام دهید، اما نتوانید آلودگی‌های بعدی را جدا کنید، با مشکلات متعددی رو‌به‌رو خواهید شد. از آنجایی‌که نقطه ذوب پلاستیک‌ها با هم تفاوت دارد، اگر 2 پلیمر با درجات ذوب مختلف را با هم در دستگاه قرار دارید، یکی از آن‌ها به‌خوبی ذوب نمی‌شود. همین حالت می‌تواند روند ساخت را متوقف کرده یا محصول نهایی را با کیفیت بسیار پایین و با نا‌خالصی زیاد تولید کند.

از بین بردن رطوبت ضایعات

زمانی‌که پرک و کندر را از آسیاب شست‌و‌شو خارج کردید، نباید در همان موقع از آن‌ها برای ساخت گرانول استفاده کنید. یکی از راه‌های افزایش تولید دستگاه گرانول ساز خشک‌کردن پرک و کندر است. پیش از انجام این عملیات باید هرگونه رطوبت را از‌بین ببرید تا در فرآیند تولید مشکلی به‌وجود نیاید. اگر پلیمر‌هایی که شسته‌اید کمی رطوبت یا خیسی داشته باشند، احتمال ایجاد حباب یا کدری در محصول نهایی بالا می‌رود. به‌طور کلی، باید پیش از انجام عملیات هر نوع از پلاستیک را تفکیک کرده و آلودگی‌های آن‌ها را طبق کثیفی که دارند تمیز کنید.

پس از تمیز‌کردن، حال فرآیند خشک‌کردن هم اهمیت بسیاری پیدا می‌کند تا گرانول با‌کیفیتی داشته باشید.

جلوگیری از تابش آفتاب به مواد ورودی به دستگاه

یکی از راه‌های افزایش تولید دستگاه گرانول ساز و فراهم‌کردن شرایط ایده‌آل آن جلوگیری از برخورد نور آفتاب به مواد اولیه است. به‌طور کلی، مواد پلیمر‌ی که مواد اولیه برای ورود به دستگاه هستند به نور خورشید حساس بوده و به‌راحتی در این شرایط خراب می‌شوند. پلیمر در صورت برخورد با نور خورشید تغییر رنگ داده و رنگ گرانول نهایی را کدر کند. البته این محصول نهایی حالت شکننده هم به خود می‌گیرد. این مسئله نشان‌دهنده آن است که کیفیت مواد اولیه می‌تواند به‌صورت مستقیم روی کیفیت گرانول تولید‌شده تاثیر بگذارد.

برای جلوگیری از به‌وجودآمدن مشکل در این زمینه، نباید مواد پلاستیکی را در فضای باز انبار کنید.

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

افزایش تولید دستگاه گرانول ساز یکی از دغدغه‌های افرادی است که در این زمینه فعالیت دارند. چنانچه می‌خواهید در این زمینه به تولید انبوه برسید، می‌توانید میزان خوراک را افزایش داده، دور مارپیچ سیلندر را بیشتر کرده، حرارت و دما را بالا برده و از توری‌هایی با مش پایین استفاده کنید. البته تمامی این موارد نیازمند فراهم‌کردن شرایط ایده‌آل برای دستگاه و مواد پلیمری اولیه است. مواد پلیمر باید به‌خوبی شسته شده، ضایعات پلاستیکی از آن جدا شده و در معرض رطوبت و نور آفتاب قرار نگیرند؛ تنها با رعایت این نکات است که می‌توانید به فکر افزایش تولید دستگاه گرانول ساز باشید.

منابع: epic-polymer ، polymermall

ماشین سازی متین

سوالات متداول

  • تنها افزایش دما برای افزایش تولید دستگاه گرانول ساز کافی است؟
    خیر؛ این کار باید به‌همراه افزایش خوراک و دور مارپیچ انجام شود.
  • چرا باید رطوبت خوراک را از‌بین برد؟
    چون در غیر این‌صورت محصول نهایی کدر و دارای حباب می‌شود.
  • چرا باید برای بیشتر‌ شدن تولید دستگاه از توری با مش پایین استفاده کرد؟
    چرا که مواد مذاب را راحت‌تر از خود عبور می‌دهد.
نوشته های مرتبط