021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

معرفی و بررسی کاربرد گرانول پلی کربنات در صنعت

معرفی و بررسی کاربرد گرانول پلی کربنات در صنعت

احتمالاً امروزه شما از محصولاتی استفاده کرده‌اید که در آن از پلی‌کربنات استفاده شده است، حتی اگر این موضوع به طور آگاهانه مورد توجه شما قرار نگرفته باشد. این مواد تقریباً در همه جا وجود دارند. از عینک‌های طبی که روزانه استفاده می‌کنیم تا دستگاه‌های پزشکی یا قطعات خودرو، وسایل روشنایی، دی‌وی‌دی و بلو-ری، همه از پلی‌کربنات استفاده می‌کنند. کاربرد گرانول پلی کربنات در صنعت های مختلفی مثل پزشکی، ساخت و ساز، کشاورزی، محصولات مصرفی و … است. بنابراین، اگر می خواهید بدانید که پلی کربنات چیست؟ چه خواصی دارد و چرا از این ماده استفاده می شود؟ تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

 

گرانول پلی کربنات چیست؟

گرانول پلی کربنات
Polycarbonate granules

پلی‌کربنات‌ها (PC) به عنوان یک ترموپلاستیک آمورف طبیعی و شفاف در دسته خانواده مواد پلاستیکی قرار دارند. این مواد به صورت تجاری در رنگ‌های مختلف در دسترس عموم قرار می‌گیرند، اما مواد خام پلی‌کربنات تقریبا امکان انتقال نور را مانند شیشه فراهم می‌کند. به همین دلیل، در مواقعی که نیاز محصول شفافیت و مقاومت در برابر هرگونه ضربه ای باشد بیشتر از پلی کربنات استفاده می کنند.

ورق‌های پلی‌کربنات اکنون گزینه‌ای محبوب در بین افراد فعال در صنعت ساخت و ساز شده‌اند. این ورق‌ها برای ساخت‌وسازه‌های مختلف مانند گلخانه‌ها، باغ‌ها، پاسیو و سایبان استفاده می‌شوند. همچنین در فضاهای باز و داخلی مانند نورگیرها و پارتیشن‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع پلی‌کربنات مورد استفاده بسته به کاربرد آن مشخص می شود.

گرانول پلی کربنات پی سی چیست؟

پلی کربنات PC یک گزینه مناسب برای استفاده به جای شیشه است، از این ماده شفاف می توان در قسمت های مختلف ساختمان نیز استفاده کرد. ورق‌های گرانول پلی‌کربنات PC دارای مقاومت بالا در برابر گرما هستند. این نوع ترموپلاستیک‌های مهندسی در کنار مصالح ساختمانی و در صنایع دیگر نیز کاربردهای گسترده‌ای دارند.

به دلیل قابلیت شفافیت، عبور نور و سایه پذیری، و ظاهر شیشه ای مانند و بی رنگ، این ورقه ها به راحتی با سایر مصالح ساختمانی هماهنگ می شود. گرانول پلی کربنات PC دارای سایزهای متعددی است و در برابر ضربه و اشعه خورشید  مقاومت بالایی دارد. انعطاف پذیری از دیگر ویژگی های مهم این محصول است. این ورقها به طور معمول در دمای اتاق بدون ترک خوردگی یا شکستگی مانند ورق آلومینیوم شکل خواهند گرفت. این تغییر شکل به طور عمده با حرارت اتفاق می افتد و به طور معمول این امکان وجود نخواهد داشت.

بدون ایجاد حرارت، می توان زوایای کوچکی را با استفاده از ورق های پلی کربنات ایجاد کرد، این ویژگی می تواند در نمونه سازی ها که فلز قابلیت اجرا ندارد، مفید باشد. هنگامی که نیاز به ماده غیر رسانا باشد با خواص الکتریکی این امکان وجود دارد که که از ورق های گرانول پلی کربنات پی سی استفاده شود. در ادامه این مطلب از کاربرد گرانول پلی کربنات در صنعت به خواص آن می ‌پردازیم.

 

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

خواص و ویژگی های پلی کربنات

Pc در مقایسه با ترموست، در گرما نرم می‌شود. یکی از ویژگی‌های این ورق این است که می‌توان این محصولات را تا نقطه ذوب گرم کرد و بدون تخریب قابل توجه، مجدداً سرد کرد. به جای سوختن، این محصولات به مایعات پلی کربنات تبدیل می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کند که به راحتی تزریق یا مجدداً بازیافت شوند.

باید بدانید که گرانول پلی کربنات در واقع یک ماده آمورف است، به این معنی که داری ویژگی های جامدات بلوری هستند. ورق های پلی کربنات به طور معمول نشان می دهند که پلاستیک های آمور تمایل به نرم شدن تدریجی دارند، به این معنی که دارای دامنه وسیعی بین دمای انتقال شیشه و نقطه ذوب وجود دارد. در ترکیبات کوپلیمر چندین نوع مونومر مختلف یافت می شود.

چرا از گرانول پلی کربنات زیاد استفاده می شود؟

در فرآیند کار دستگاه تولید گرانول پلی کربنات، امکان استفاده از افزودنی‌های متنوع برای بهبود کیفیت و ایجاد خصوصیات جدید از جمله مقاومت در برابر اشعه فرابنفش وجود دارد. این ویژگی‌ها به همراه ویژگی‌های اصلی پلیمر پلی کربنات باعث می شود که برای کاربرد گرانول پلی کربنات در صنعت های مختلف برای محصولات شیشه ای خود، این نوع گرانول را جایگزین کنند.

پلی کربنات انواع مختلفی دارد که با افزودن فیبر شیشه‌ای، قدرت آن تقویت می‌شود. این پلیمر انعطاف پذیری بالایی دارد که امکان قالب گیری تزریقی و تولید محصولات متنوع را فراهم می‌کند. همچنین، قیمت پایین و ویژگی‌های مشابه شیشه، کاربرد گرانول پلی کربنات در صنعت های مختلف را  گسترش داده است. از آنجا که بافت شیشه‌ای جذابیت بیشتری به محصولات می‌دهد، خصوصیات این پلیمر، امکان استفاده از آن در طیف وسیعی از محصولات را فراهم می کند.

مزایا و معایب گرانول پلی کربنات

معایب و مزیت های این نوع گرانول را در ادامه برای شما ذکر کرده ایم:

مزایا

  • داشتن وزن کم
  • عایق مناسب برای گرما و سرما
  • در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد
  • در برابر ضربه کاملا مقاوم است
  • به راحتی شکل می گیرد
  • مقاومت حرارتی بالایی دارد
  • قابل اشتعال نیست
  • عمر طولانی دارد

معایب

  • سطح ورق‌های پلی کربنات دچار سایش و خش می شود
  • مقایسه با شیشه دارای شفافیت کمتری است
  • داشتن قیمت بالا ( به دلیل دارا بودن پوشش ضد UV)
  • در ماه های گرم سال ورقه های پلی کربنات به شدت گرم می شوند

 

کاربرد گرانول پلی کربنات در صنعت

گرانول پلی کربنات
کاربرد گرانول پلی کربنات

شکل پذیری آسان این مواد پلیمری و قالب پذیری تزریقی آن، می‌تواند به تولید محصولات متنوع در صنایع کمک کند. کاربرد گرانول پلی کربنات در صنعت های مختلف به شرح زیر است:

کشاورزی

به دلیل خاصیت عایق بودن، پلی کربنات می‌تواند برای پوشش گلخانه استفاده شود و از هدر رفتن انرژی درون فضای گلخانه در فصول مختلف سال، جلوگیری کند. این ماده دارای مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی است، بنابراین، برای محافظت کردن از گیاهان گلخانه ای بهترین گزینه است. همچنین، گرانول پلی کربنات در ساخت شیشه ضد گلوله، لنز پلاستیک عین، رایانه، دستگاه بولوری، صنایع نظامی و… کاربردهای بسیار مهمی دارد.

خودروسازی

به دلیل وزن کمی که دارد، پلی کربنات می‌تواند در بخش‌های مختلف خودرو استفاده شود و باعث بهبود ایرودینامیک آن شود. مقاومت بالای این پلیمر امکان استفاده از آن به عنوان لنز چراغ جلو خودرو را فراهم می‌کند. از این پلیمر به دلیل شفافیت و مقاومت بالا در برابر ضربه، برای طراحی و تولید قطعات تزیینی داخل کابین خودرو، شیشه و چراغ های ماشین استفاده می شود.

پزشکی

از دیگر کاربرد گرانول پلی کربنات در صنعت پزشکی است.از این ماده در صنعت پزشکی برای سرنگ، تجهیزات جراحی، فیلتر خون، محفظه خون و فیلتر دیالیز استفاده می شود. این ماده با ویژگی‌هایی چون شفافیت، مقاومت گرمایی بالا و استحکام بالا، به راحتی دچار پارگی و شکستگی نمی شود و به راحتی می توان  آن را به کمک اتیلن اکسی استرلیزه کرد.

ساختمان سازی

ورق‌های پلی کربنات در این صنعت کاربرد گسترده‌ای دارند، و معمولا در بیشتر پروژه‌ها از آن به جای شیشه استفاده می‌شود. این پلیمر ایمن‌تر از شیشه است و انعطاف پذیری آن باعث شده است که به راحتی در شرایط مختلف قابل استفاده باشد. استفاده از این پلیمر معمولا در نورگیرهای سقف پاساژ، استادیوم، استخر و… است.

 

دلیل استفاده از پلی کربنات به جای شیشه چیست؟

وجود ویژگی هایی مانند ماندگاری بالا و مقاومت در برابر ضربه گرانول های پلی کربنات باعث شده تا در صنایع مختلف از این پلیمر به جای شیشه استفاده شود. شیشه در اثر ضربه به راحتی می ‌شکند و خرده های شیشه می توانند خطرات زیادی ایجاد کنند. شیشه معمولا مقاومت حرارتی بالایی ندارد و به راحتی گرما را جذب کرده و آسیب می بیند. اما پلی کربنات مقاومت حرارتی بالایی دارد و تا دمای 270 درجه سانتی گراد را تحمل می کند.

استفاده از گرانول های پلی کربنات باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه می شود. زیرا در شرایط سرما و گرما عایق خوبی است و به دلیل طول عمر زیاد، برای تعویض آن در کوتاه مدت هزینه زیادی صرف نمی شود. پلی کربنات می تواند به عنوان جایگزین گازهای گلخانه ای در کشاورزی، حمل و نقل، ایستگاه های مترو و اتوبوس و سایر بخش ها مانند مدارس، بیمارستان ها و … استفاده شود.

 

دوام گرانول پلی کربنات چقدر است؟

وقتی از پلی کربنات به جای شیشه استفاده می‌شود، هزینه‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. زیرا پلی کربنات دارای دوام بالایی است و به راحتی شکسته نمی‌شود، مانند شیشه. همچنین، با افزودن افزودنی‌ها، دوام آن بهبود می‌یابد. به عنوان مثال، در صنعت کشاورزی می‌توان از پلی کربنات برای پوشش سقف گلخانه استفاده کرد.

 اگر این پلیمر افزودنی ضد UV داشته باشد، عمر آن بسیار طولانی خواهد بود و نقش مهمی در حفاظت از گیاهان ایفا می‌کند. در مقابل، شیشه مقاومت کمتری در برابر عوامل خارجی نظیر تگرگ، اشیاء تیز و سنگ دارد و به راحتی می‌شکند، در حالی که پلی کربنات مقاومت بیشتری دارد. گرانول پلی کربنات به دلیل ویژگی‌های مقاومتی خود، دارای دوام بالایی است و معمولا می‌توان آن را تا 10 سال استفاده کرد.

 

جمع بندی

با توجه به مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی، پلی کربنات می تواند جایگزین مناسبی برای شیشه باشد. خواص متنوع گرانول پلی کربنات امکان استفاده از آن در صنایع مختلفی مانند کشاورزی، خودروسازی، پزشکی، ساختمان سازی و… را فراهم می کند.

ماشین سازی متین

نوشته های مرتبط