021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

ضرورت تعامل دانشگاه با صنعت بازیافت پلیمر

ضرورت تعامل دانشگاه با صنعت بازیافت پلیمر

شرکت دانش بنیان ماشین سازی متین هنر ساز، طراح و سازنده انواع ماشین آلات خطوط تولید صنایع بازیافت پلاستیک و سازنده دستگاه اکسترودر و تجهیزات گرانول مواد پلیمری، یکی از شرکت های برجسته کشور است که با حدود سه دهه سابقه درخشان در صنعت بازیافت پلیمر از دو سال گذشته فعالیت صنعتی خود را در شهرک صنعتی زاویه شهرستان زرندیه استان مرکزی آغاز نموده و در مسیر توسعه قرار دارد. مدیریت این شرکت علاوه بر ساخت ماشین آلات صنعت پلیمر در استان مرکزی، رییس هیئت مدیره شرکت تولیدی بهتا پلیمر طبرستان در استان مازندران، تولید کننده انواع گرانول و کامپاندهای پلی اتیلن و پروپیلن نیز می باشد.

به همین منظور خبرنگار هفته نامه سراسری صبح امید در ادامه گزارشات صنعتی خود در این شماره با جناب آقای مهندس رضا آقایی متین سکاندار شرکت مهندسی دانش بنیان ماشین سازی متین هنرساز که از پیشکسوتان صنعت بازیافت پلیمر کشور و عضو انجمن صنایع پلیمر ایران، عضو برنامه توسعه صنعت ماشین سازی زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صادرکننده ماشین آلات و محصولات پلیمری، پیشکسوت صنعت بازیافت و پلاستیک کشور گفتگویی ترتیب داده است که ماحصل آن در ادامه از نظرتان می گذرد.

سابقه و تاریخچه فعالیت صنعت بازیافت پلیمر در شرکت ماشین سازی متین

مصاحبه در مورد صنعت بازیافت پلیمر
مصاحبه ماشین سازی متین با صبح امید

دانلود فایل مصاحبه در مجله صبح امید: دانلود PDF

مهندس رضا آقایی متین مدیر عامل شرکت مهندسی دانش بنیان ماشین سازی متین هنر ساز در گفتگو با خبرنگار صبح امید با اشاره به سوابق کاری خود گفت: اینجانب متولد سال 1356 ساکن تهران و دانش آموخته در رشته مهندسی مکانیک می باشم. مهندس آقایی متین اظهار داشت: از سال 1378 رسماً وارد صنعت شدم که اکنون با سابقه حدود 25 سال این واحد صنعتی را مدیریت می نمایم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار صبح امید مبنی بر اینکه چه انگیزهای باعث شد وارد صنعت بازیافت و ساخت ماشین آلات شوید، بیان داشت: برادر بزرگوارم در سال 1364 وارد صنعت بازیافت پلیمر شدند که به پشتوانه ایشان من نیز در این صنعت فعالیت خود را آغاز کردم. این همکاری تا سال 1392 ادامه داشت و ایشان به دلیل شروع فعالیت در حوزه دیگری از صنعت، از بخش پلیمر جدا شدند؛ لیکن بنده فعالیت در این حوزه را ادامه دادم.

مدیر عامل شرکت مهندسی ماشین سازی متین هنرساز به تاریخچه تأسیس شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: این واحد صنعتی بیشتر سال های فعالیت خود را در مرکز صنعتی شورآباد استان تهران آغاز کرده بوده و در سال 1401 به استان مرکزی انتقال یافت. مهندس آقایی متین در پاسخ به سئوال خبرنگار صبح امید مبنی براینکه چه عاملی باعث شد شرکت به استان مرکزی انتقال یابد سخنان خود را اینگونه تشریح کرد: استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب شهرک صنعتی زاویه استحقاق قطب تولید ماشین آلات صنعت پلاستیک و بازیافت پلیمری را دارد.

صنعت مادر ایران و نزدیکی شهرستان زرندیه و شهرک صنعتی زاویه با پایتخت و فرودگاه امام خمینی و وجود محورهای مواصلاتی به ویژه اتوبان تهران- ساوه و همچنین فراهم کردن زیرساخت های تولید و ایجاد اشتعال پایدار توسط مسئولان و تسریع در صدور مجوزها موجب شد فاز اول شرکت ماشین سازی متین در کمترین زمان ممکن در شهرک صنعتی زاویه در مکان استیجاری با فضایی به مساحت ۲ هزار متر مربع جانمایی شود. این شهرک پتانسیل بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذران صنعتی را دارد و شرکت های بسیار بزرگی در شهرک احداث و راه اندازی شده اند که فرصت سرمایه گذاری را فراهم نموده است.

ساخت کارخانه جدید در شهرک صنعتی زاویه

سکاندار شرکت ماشین سازی متین در خصوص ساخت کارخانه در شهرک صنعتی زاویه سخنان خود را این گونه تشریح کرد: خدا را شاکریم با پیگیری های صورت گرفته و کمک مسئولان استان موفق شدیم در کمترین زمان زمینی به مساحت حدود ۶ هزار متر مربع در این شهرک خریداری کنیم که بحمدالله پس از تحویل فوراً ساخت و ساز کارخانه را آغاز کردیم و بر اساس ارزیابی صورت گرفته تا یک سال آینده به بهره برداری می رسد و به گفته کارشناسان، این واحد صنعتی پس از افتتاح به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین زنجیره ساخت ماشین آلات صنعت پلاستیک و بازیافت پلیمر در ایران و حتی خاورمیانه معرفی خواهد شد.

پیشکسوت صنعت بازیافت پلیمر کشور درباره امکانات زیر ساخت کارخانه جدید گفت: شهرک صنعتی زاویه در موقعیت بسیار مناسب جانمایی شده و دارای بخش عمده ای از زیرساخت ها می باشد که انشاالله بستر مخابراتی شهرک نیز با نظر مساعد جناب مهندس خوشنویسان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی و مهندس میزاخانی مدیر شهرک صنعتی زاویه و با همکاری شرکت مخابرات ایجاد و توسعه یابد.

تخصص در طراحی و ساخت ماشین آلات بازیافت پلاستیک

مهندس آقایی متین زمینه فعالیت شرکت را تشریح کرد: فعالیت ما درگذشته تولید دستگاه ها و ماشین آلات صنایع مختلف از جمله صنعت آجر و پلاستیک بود که با کسب تجارب ارزنده اکنون بطور تخصصی در حوزه طراحی و ساخت ماشین آلات بازیافت پلاستیک و ساخت اکسترودر و گرانول های انواع مواد پلیمری از قبیل پلی اتیلن، پلی پروپلین، HDPE LDPE و دیگر مواد پلیمری قابل بازیافت با توان تولید بالا و با کیفیت و در مقیاس صنعتی مشغول به فعالیت هستیم.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان ماشین سازی متین هنرساز با بیان اینکه این واحد صنعتی اولین تولید کننده کاترهای هوا خنک در ایران است، افزود: شرکت ماشین سازی متین در بومی سازی دستگاه کاتر واتر رینگ، خطوط رشته های و دستگاه های اکسترودر گازگیردار نخستین شرکت ایرانی بوده که توانسته صنعت بازیافت پلیمر را در کل کشور متحول سازد.

پیشکسوت صنعت کشور خاطر نشان ساخت: این شرکت در سال 1401 با ارزیابی کارگروه شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان در حوزه طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته به عنوان شرکت دانش بنیان معرفی شد. وی به معرفی توانمندی های شرکت پرداخت و افزود: ماشین سازی متین هنرساز، سازنده دستگاه های اکسترودر تک ماردون، دو ماردون، مارپیچ های تخصصی اکسترودرها برای انواع پلیمر، ماشین آلات وابسته و سایر ادوات خطوط بازیافت و تولید است که بحمدالله این محصولات قابل رقابت با ماشین آلات خارجی است.

مهندس آقایی متین در بخش تولید کنندگان با خرید این ماشین آلات توانسته اند علاوه بر تأمین نیازهای داخل کشور، بخش عمد های از محصولات پلیمری خود را در شرایط رقابتی بین المللی صادر نمایند. وی با بیان اینکه ما سفارش محور تولید می کنیم، سخنان خود را اینگونه تصریح کرد: فروش دستگاه ها و ماشین آلات تولیدی این شرکت بصورت عقد قرارداد با شرکت ها و صنایع مختلف تولید محصولات پلیمری مانند شرکت های لوله سازی، شرکت های تولید کننده کامپاندها، شرکت های زیر مجموعه خودرو سازی و… می باشد.

صادرات ماشین آلات و محصولات پلیمری

پیشکسوت صنعت بازیافت پلیمر کشور در خصوص صادرات گفت: بازار هدف صادرات دستگاه های این واحد صنعتی عمدتا کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، قزاقستان و…می باشد. همچنین بازار هدف صادرات محصولات پلیمری شرکت بهتا پلیمر طبرستان نیز به کشورهای ترکیه، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، پاکستان است. البته در حال حاضر ماشین آلات را درب کارخانه به کارفرمایان و بازرگانان تحویل می دهیم و مستقیما در بازاریابی خارجی وارد نشد هایم. عضو دیگری از سخنان خود اذعان داشت: خوشبختانه به لحاظ حجم تولیدات جزو شرکت های مطرح ایران هستیم زیرا تنوع ساخت دستگاه ها و ماشین آلات این واحد بسیار وسیع و گسترده است.

ضمن آنکه دستگاه های متداول تولیدی شرکت به لحاظ حجم و تناژ تولید با بیش از یک تُن در ساعت می باشد که این مهم مجموعه ماشین سازی متین را متمایز ساخته است. ایشان افزودند: ما از ابتدای ورود در صنعت ماشین سازی بویژه دستگاه های اکسترودر در تلاش برای ارتقاء کیفیت، صادرات محور عمل کردیم و این سیاست موجب گردیده بخشی از تولیدات صنعتی شرکت توسط مشتریان و بازرگانان به بازارهای بین المللی راه یابد. همچنین کیفیت بالای این محصولات، استقبال تولیدکنندگان صنعت کامپاندهای پلیمری در داخل کشور را به همراه داشته است.

چالش‌های صنعت بازیافت پلیمر و نیاز به حمایت‌های مالی

انجمن صنایع پلیمر ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با چند درصد ظرفیت در حال تولید هستید، گفت: خوشبختانه به لحاظ تولید و فروش مشکلی نداریم و هم اینک با تمام ظرفیت در حال تولید هستیم؛ تنها دغدغه ما کمبود منابع مالی و سرمایه در گردش است که این موضوع می بایست به همت متولیان امر صنعت بازیافت پلیمر برطرف شود و بانک ها خود را در کنار تولید ببینند.

وی اذعان داشت: تا به امروز هیچ نهاد دولتی نقدینگی به این شرکت تزریق ننموده و تنها کمک مسئولان تحویل زمین با قیمت مناسب بوده که که لازم م یدانم در این خصوص صمیمانه از مقامات ارشد استان به ویژه مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی تقدیر و تشکر کنم. وی بیان داشت: با توجه به هزینه های بالای ساخت و ساز کارخانه و اینکه ساخت و ساز را با سرمایه خودمان شروع کردیم، انتظار ما از مدیران دستگاه های ذیربط تزریق منابع مالی است.

مهندس آقایی متین گفت: معمولاً از شرکت های دانش بنیان حمایت مالی می شود ولی متأسفانه تا به امروز از این واحد تولیدی دانش بنیان حمایتی صورت نگرفته است که امیدواریم بعد از پیشرفت 70 درصد از ساخت کارخانه جدید بتوانیم از منابع بانکی بهره مند شویم و با سرعت بیشتری گام های توسعه را برداریم. از این رو برای اینکه بتوانیم از شرایط بحران مالی عبور کنیم و شرایط ایده آل داشته باشیم به 20 میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز داریم و هم اینک برای تأمین منابع مالی به ناچار از اعتبار ایجاد شده شرکت استفاده می کنیم تا از شرایط کنونی عبور نماییم.

رمز موفقیت ماشین سازی متین چه بوده است؟

وی رمز موفقیت خود را اینگونه بیان کرد: شرکت دانش بنیان ماشین سازی متین هنرساز اولین سازنده ماشین آلات صنعت بازیافت پلیمر و صنعت پلاستیک در استان مرکزی است که به لحاظ سرعت تولید و ساخت ماشین آلات جزو برترین های این صنعت در منطقه است و مهمترین عامل موفقیت شرکت دانش بنیان  ماشین سازی متین را مرهون زحمات شبانه روزی تیم خلاق و زبده این مجموعه می دانم که مدیران و کارکنان بخش مهندسی، بخش تولید، بخش بازرگانی، بخش تحقیق و توسعه و منابع انسانی دلسوزانه تلاش می کنند تا بتوانیم مسیر توسعه را به خوبی بپیماییم تا در بازارهای داخلی و خارجی خوش بدرخشیم.

اشتغال‌زایی و تأثیر حمل و نقل عمومی بر صنعت بازیافت پلیمر

مهندس رضا آقایی متین تصریح کرد: در این سال ها بخش تولید همیشه در یک شیفت 12 ساعته فعال بوده و در حال حاظر با 100 درصد ظرفیت در حال تولید هستیم ولی در جذب نیروی انسانی به شدت مشکل داریم بخاطر اینکه شهرستان زرندیه داری 3 شهرک صنعتی بزرگ است و کارخانجات صنعتی متعددی در این منطقه احداث شده اند که بخاطر نبود مسکن و حمل و نقل عمومی واحدهای تولیدی در جذب نیروی انسانی به شدت با مشکل روبرو هستند که می طلبد مقامات کشوری و استانی در این راستا تدابیری بیاندیشند.

وی ادامه داد: اگر حمل و نقل عمومی مانند خط مترو از شهر پرند تهران به شهرستان زرندیه و شهرک های صنعتی متصل شود قطعاً به رشد کارآفرینی شهرستان کمک شایانی خواهد کرد.

عضو انجمن صنایع پلیمر ایران میزان اشتغال شرکت را یادآور شد: در حال حاضر 10 نفر در شرکت بهتا پلیمر طبرستان ساری مشغول بکار هستند که قطعاً با ایجاد طرح توسعه، میزان اشتغال زایی افزایش می یابد.

مهندس رضا آقایی متین درباره ظرفیت های صنعتی استان مرکزی تاکید کرد: اگر مسئولان استان ظرفیت های بالقوه صنعتی استان را بیشتر معرفی کنند و تبلیغات در خصوص شهرک های صنعتی داشته باشند می تواند در جذب سرمایه گذار نسبت به دیگر استان ها سبقت بگیرند زیرا شهرک های صنعتی مامونیه، زاویه و پرندک در مجاورت تهران قرار دارند که در نوع خود بی نظیر هستند. نکته قابل تأمل اینکه تعداد زیادی سوله های صنعتی با هدف تولید در شهرک ها ساخته شده اند که متأسفانه نیمه کاره رها و بلااستفاده مانده اند. از این رو مسئولان می توانند با استفاده از این ظرفیت بهره وری تولید را افزایش دهند.

صنعتگر برجسته استان مرکزی خاطر نشان ساخت: ما با حضور و شروع بکار خود در این شهرک به بسیاری از همکاران صنعت بازیافت پلیمر و ماشین سازی و پلاستیک تهران پیشنهاد کار کردیم تا کارخانجات تولیدی خود را از پایتخت به شهرک صنعتی زاویه انتقال دهند که طی بازدید از شهرک، محیط کسب و کار را برای تولید مطلوب ارزیابی کردند. چونکه کمتر از یک ساعت با تهران و نیم ساعت با رباط کریم و شهریار و شهر پرند فاصله داریم و علیرغم کمبود نیروی انسانی در منطقه زرندیه، امکان تأمین نیروی انسانی از شهرهای همجوار وجود دارد.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی زاویه یک منطقه فوق العاده برای تولید و جذب سرمایه گذار است، اگر مدیران استان با فعالان اقتصادی همراه باشند و بسترهای تولید را برای آنان فراهم کنند این شهرک می تواند به قطب تولید ماشین آلات تبدیل شود. مهندس آقایی متین گفت: در تلاش هستیم بتوانیم همکاران صنعت ماشین سازی را در شهرک صنعتی زاویه گردهم آوریم تا با قطب شدن شهرک، متقاضیان بتوانند همه اقلام مورد نیاز را در همین شهرک بصورت متمرکز تهیه کنند که رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت.

حضور ماشین سازی متین در نمایشگاه بازیافت ماشین آلات

وی درباره حضور در نمایشگاه بین المللی گفت: برای اینکه بتوانیم توانمندی های منحصر به فرد شرکت را به عموم جامعه به ویژه متخصصین حوزه صنعت بازیافت معرفی کنیم در نمایشگاه های تخصصی شرکت می کنیم به همین منظور اخیراً در پنجمین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین آلات و تجهیزات وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران که 2 لغایت 5 بهمن ماه جاری برگزار شد شرکت کردیم و غرفه شرکت دانش بنیان ماشین سازی متین هنرساز به عنوان بزرگترین و برترین غرفه نمایشگاه مطرح شد.

صنعتگر برجسته کشور اذعان داشت: ما در این سال ها برای ساخت ماشین آلات بازیافت تلاش مضاعف داشته و کار جهادی کرده ایم که خروجی آن ساخت دستگاه های بازیافت سنگین یک تُن در ساعت می باشد که به همت نیروهای متخصص شرکت محقق شده است.

وی ادامه داد: امروزه ضروری است واحدهای صنعتی از ظرفیت دانشگاهی بهره کامل بگیرند. از این رو مجموعه ماشین سازی با استقبال از همکاری صنعت و دانشگاه بویژه همکاری دانشجویان مقاطع فوق لیسانس و دکتری توانسته بخش مهمی از تحقیقات صنعتی خود را به انجام برساند، به طوریکه طراحی و تولید سیلندرها و مارپیچ ها، اسکرین چینجر، سانتریفیوژ (خشک کن گریز از مرکز) اکسترودر مرحله 2 و… با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی تولید می گردد و قابل رقابت با دستگاه های ساخت ترکیه و چین و هم سطح برند های اروپایی است.

عضو انجمن شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: با تولید دستگاه کاتر واتر رینگ توانسته ایم مانع ورود بخشی از دستگاه های مشابه خارجی را بگیریم که به نظر می رسد این اقدام در حوزه اقتصادی، کارآفرینی و همچنین جلوگیری از خروج ارز گام های کوچک و مثبتی را برداشته ایم.

مهندس آقایی متین صنعت بازیافت پلیمر را جزو صنایع مادر کشور دانست و افزود: بازیافت از اهمیت بالایی برخوردار است که از نمونه های بارز آن می توان به حفظ محیط زیست و حراست از طبیعت، حفظ منابع پلیمری، حفظ تعادل در قیمت انواع پلاستیک ها و بهینه نمودن قیمت آن، حفظ منابع طبیعی، ایجاد اشتغال پایدار، صرفه اقتصادی و… اشاره کرد.

به همین ترتیب ما در حد بضاعت بانک ها در کنار تولید باشند خود بدون حمایت دولت، بالای 100 شرکت بزرگ را تجهیز نموده و از آنان حمایت کرده ایم که بیشتر این واحدها با تُناژ تولید بالا، محصول خود را صادر و ارز وارد کشور می کنند. در صورتیکه این حجم از ضایعات و بازیافت غیر اصولی می توانست مخرب محیط زیست باشد ولی با تفکر نو و خلاقانه در روش های بازیافت ضایعات، این فرایند به خلق ثروت تبدیل شده است و برای توسعه این راه توقع داریم از شرکت دانش بنیان ماشین سازی متین همه جانبه حمایت شود.

همکاری صنعت و دانشگاه برای توسعه فناوری‌های نوین

پیشکسوت صنعت بازیافت پلیمر کشور در صنعت بازیافت پلیمر تاکید کرد: اگر فعالان این حوزه و اساتید مجرب دانشگاه ها بتوانند با یکدیگر هم افزایی داشته باشند و طرح های نوآورانه ارائه دهند قطعاً این صنعت متحول خواهد شد. ولی با تأسف باید گفت شرکت های بزرگ از توان و تحقیقات دانشگاهی کمتر بهره می گیرند و دانشگاه ها نیز با صنایع ارتباط نمی گیرند.

از سوی دیگر دانشجوهایی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند علاقه کمتری نسبت به جذب و یادگیری در صنایع ماشین سازی و بازیافت نشان می دهند که این مهم صنعت بازیافت کشور را تهدید می کند، می طلبد ارتباط صنایع با دانشگاه بیشتر شود تا چالش های پیشرو از بین برود زیرا علم و تکنولوژی توأم با صنعت لازم و ملزوم یکدیگر است.

وی در خصوص پرداخت 80 درصد تسهیلات بانکی سخنان خود را اینگونه تشریح کرد: با کمک و پشتیبانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با هدف حمایت از تولید داخل مقرر شد به خریداران ماشین آلات صنعت بازیافت و پلاستیک تسهیلات تا سقف 80 درصد پرداخت شود که بحمدالله این امر محقق شده و افرادی که تمایل به خرید محصولات این شرکت داشتند از این امتیاز استفاده نموده اند و در سال جاری حدود 10 فقره تسهیلات کم بهره به خریداران پرداخت شده و این طرح همچون گذشته ادامه دارد.

تقدیر و تشکر از همکاری دستگاه‌های دولتی و صنعتی

وی در پایان سخنان خود، ضمن تقدیر و تشکر از همکاری و همراهی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص تسریع در صدور مجوزها، همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان بابت تحویل به موقع زمین و دیگر دستگاه.های خدمات رسان استان و شهرستان زرندیه، همچنین تلاش بی وقفه پرسنل خدوم و زحمتکش شرکت از استاندار محترم استان مرکزی و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران درخواست نمود به جد پیگیر حمل و نقل عمومی به شهرستان زرندیه باشند تا مشکل نیروی انسانی کارخانجات صنعتی شهرک های صنعتی این منطقه برطرف شود.

منبع: هفته نامه صبح امید

ماشین سازی متین

نوشته های مرتبط