021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

کاربرد اکسترودر در صنایع مختلف که نمی دانستید…

کاربرد اکسترودر در صنایع مختلف که نمی دانستید…

همانطور که میدانید در رابطه با کاربرد اکسترودر در صنایع امروزه ماشین آلاتی که در صنایع مختلف استفاده می شوند، تا حد زیادی پیشرفت داشته اند. به طوری که هم  اکنون نمی توانید بدون استفاده از این مدل دستگاه ها اقدام به ایجاد یک کارگاه تولیدی کنید. برای استفاده از این مدل ماشین آلات باید تا حد لازم از آن ها اطلاعات داشته باشید. همچنین در صورت نیاز باید دوره های آموزشی مربوطه را بگذرانید.

یکی از این دستگاه ها اکسترودر است. دستگاه اکسترودر انواع مختلفی دارد و در حوزه های متنوعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از اکسترودر داشته باشیم، باید بگوییم که اکسترودر به مجموعه حلزونی شکل و مارپیچی گفته می شود که با استفاده از نیروی فشار، محصول مورد نظر بعد از عبور از مارپیچ بدست می آید.

هدف از نوشتن این مقاله کاربرد اکسترودر در صنایع این است که بیشتر در رابطه با دستگاه اکسترودر و همچنین کاربردهای آن در صنایع مختلف کمی صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کاربرد انواع دستگاه اکسترودر در صنعت

کاربرد اکسترودر در صنایع
بررسی کاربرد دستگاه اکسترودر در صنعت

کاربرد اکسترودر در صنایع در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. به طور کلی اکسترودرها براساس ساخت به دو نوع تک مارپیچه و دو مارپیچ تقسیم می شوند. همچنین بر اساس شیوه عملکرد آن ها را به دو نوع سرد و گرم تقسیم می کنند که البته اکسترودر های بازیافت پلاستیک تماما از نوع اکسترودر گرم می باشند. در ادامه قصد داریم به یک تعریف کلی در رابطه با هر کدام از این دسته بندی ها بپردازیم.

اکسترودر سرد

این نوع از دستگاه های اکسترودر معمولا برای تولید مواد خوراکی مانند ماکارونی و همچنین خمیر استفاده می شود. سرعت تولید در این دستگاه ها بسیار آهسته تر از ماشین آلات مشابه آن است. در فرآیند تولید محصول توسط اکسترودر سرد، محصول مورد نظر بدون آنکه دمای آن تغییر پیدا کند، به یک ماده نواری شکل تبدیل شده و متورم می شود. در چنین حالتی دستگاه اکسترودر باید دنده های عمیقی داشته باشد تا بتواند با اصطکاک پایین، محصول مورد نظر را اکسترود کرد. استفاده از دستگاه اکسترودر سرد معمولا بهترین گزینه برای تولید مواد خوراکی است. البته انتخاب چنین دستگاه هایی باید کاملا توسط متخصص صورت بگیرد.

اکسترودرهای سرد نوعی اکسترودر هستند که از گرما برای ذوب مواد غذایی قبل از اکستروژن استفاده نمی کنند. در عوض، آنها به اتکا به فشار و اصطکاک برای مخلوط کردن و شکل دادن مواد غذایی متکی هستند. این امر باعث می شود تا طیف گسترده ای از محصولات غذایی با بافت ها و طعم های مختلف تولید شود.

کاربردهای اکسترودر سرد

انواع کاربرد اکسترودر سرد در صنایع به شرح زیر است:

  • صنایع دارویی: تولید داروهای خوراکی مانند قرص، کپسول

  • صنایع آرایشی و بهداشتی: تولید کرم، لوسیون، شامپو

  • صنایع شیمیایی: تولید رنگ، چسب، رزین

  • صنایع غذایی:

    • تولید خمیر: اکسترودرهای سرد برای تولید انواع خمیر مانند خمیر پیتزا، خمیر نودل و خمیر شیرینی استفاده می شوند. مواد تشکیل دهنده خمیر با هم مخلوط شده و سپس به اکسترودر سرد منتقل می شوند. در داخل اکسترودر، خمیر تحت فشار قرار می گیرد و سپس از طریق قالب اکسترود می شود. خمیر سپس بسته بندی و ارسال می شود یا بلافاصله استفاده می شود.
    • تولید پوره میوه: اکسترودرهای سرد برای تولید پوره میوه مانند سیب استفاده می شوند. پوره موز و پوره توت فرنگی. میوه ها شسته و پوست کنده می شوند و سپس به اکسترودر سرد منتقل می شوند. در داخل اکسترودر، میوه تحت فشار قرار می گیرد و سپس از طریق یک صافی عبور می کند. پوره میوه سپس بسته بندی و ارسال می شود یا بلافاصله استفاده می شود.
    • تولید غذای کودک: اکسترودرهای سرد برای تولید انواع غذای کودک مانند غلات، پوره و میوه استفاده می شوند. . مواد تشکیل دهنده غذای کودک با هم مخلوط شده و سپس به اکسترودر سرد منتقل می شوند. در داخل اکسترودر، مخلوط تحت فشار قرار می گیرد و سپس از طریق قالب اکسترود می شود. غذای کودک سپس پخته می شود، بسته بندی می شود و ارسال می شود.
    • تولید گوشت گیاهی: اکسترودرهای سرد برای تولید انواع گوشت گیاهی مانند برگر، سوسیس و کوفته استفاده می شوند. . مواد تشکیل دهنده گوشت گیاهی با هم مخلوط شده و سپس به اکسترودر سرد منتقل می شوند. در داخل اکسترودر، مخلوط تحت فشار قرار می گیرد و سپس از طریق قالب اکسترود می شود. گوشت گیاهی سپس پخته می شود، بسته بندی می شود و ارسال می شود.

 

مزایای اکسترودر سرد

مزایای اکسترودر سرد به شرح زیر است:

  • حفظ مواد مغذی: به دلیل عدم استفاده از گرما، مواد مغذی موجود در مواد اولیه تا حد زیادی حفظ می‌شود.
  • طیف گسترده کاربرد: می‌توان از اکسترودر سرد برای طیف گسترده‌ای از مواد اولیه استفاده کرد.
  • سهولت استفاده: اکسترودر سرد به نسبت اکسترودر گرم، از سادگی بیشتری در استفاده و نگهداری برخوردار است.
  • قیمت مناسب: اکسترودر سرد به طور کلی از قیمت پایین‌تری نسبت به اکسترودر گرم برخوردار است.

معایب اکسترودر سرد

این نوع اکسترودر معایبی نیز دارد که در ادامه بیان کرده ایم:

  • محدودیت در فرم‌دهی: اکسترودر سرد در مقایسه با اکسترودر گرم، در فرم‌دهی به برخی مواد محدودیت دارد.
  • نیاز به فشار بالا: برای فرم‌دهی به مواد در اکسترودر سرد، به فشار بالایی نیاز است.

در انتخاب نوع اکسترودر، باید به عواملی مانند نوع مواد اولیه، شکل و فرم مورد نظر، و میزان تولید توجه کرد.

اکسترودر گرم

بر خلاف اکسترودر سرد، در این نوع باید در هنگام فرآیند پخت از گرما استفاده شود. در اکسترودر گرم باید مواد اولیه را در یک محفظه قرار دهیم. همچنین ممکن است مواد اولیه در یک مخزن دوجداره که حالت مارپیچی دارد نیز قرار بگیرد. در بعضی از اکسترودرهای گرم برای گرم کردن ماده اولیه از عناصر گرما دهنده القایی نیز استفاده می کنند. انتخاب نوع دستگاه اکسترودر داغ کاملا مربوط به نوع کسب و کار و تولیدی محصول شما دارد.

در چنین حالتی در اثر ایجاد اصطکاک بین مارپیچ و محصول، گرمای بسیار زیادی تولید میشود. محصول مورد نظر با تراکم که با استفاده از کاهش خانه های مارپیچ و افزایش قطر آن ایجاد شده است با استفاده از یک فشار ایجاد می شود.

داخل مارپیچ هایی که قطر آن ها کاهش یافته، مارپیچ های دیگری با قطر کاهش یابنده نصب شده اند که علت تراکم نیز همین مارپیچ ها هستند.

اگر قصد تولیدی مورد نظر، تولید محصول پف کرده باشد باید از فشار زیاد و یک منفذ کوچک استفاده کنند. به عنوان مثال می توان به تولید محصول پفک اشاره کرد که در هنگام تولید آن محصول در هنگام خروج از منفذ با افت ناگهانی فشار مواجه می شود. در چنین حالتی رطوبت موجود در ماده اولیه به شکل گاز از آن خارج می شود. این موضوع موجب شده که محصول مورد نظر ما سبک و حجیم گردد. میزان تصعید در چنین محصولاتی با استفاده از پارامتر هایی مانند فشار و دما و همچنین خواص رئولوژیکی ماده غذایی مورد نظر کنترل می گردد.

این دستگاه معمولا برای تولید محصولاتی با چگالی زیاد از فشار پایین و منفذ بزرگ استفاده می شود.

کاربردهای اکسترودر گرم

کاربردهای اکسترودر گرم به شرح زیر است:

    • صنایع پلاستیک: تولید فیلم و ورق، تولید لوله و پروفیل، تولید بطری و ظروف، تولید قطعات قالب‌گیری شده

    •  صنایع لاستیک: تولید تایر، تولید تسمه و شیلنگ، تولید واشر و قطعات لاستیکی

    • صنایع چوب: تولید کامپوزیت‌های چوب پلاستیک، تولید پروفیل‌های چوبی

    • صنایع غذایی: کاربردهای این نوع اکسترودر در صنایع غذایی را به طور کامل در ادامه بیان کرده ایم.

      • تولید ماکارونی: اکسترودرهای گرم برای تولید انواع ماکارونی مانند اسپاگتی، پنه و روتینی استفاده می شوند. آرد و آب با هم مخلوط شده و سپس به اکسترودر گرم منتقل می شوند. در داخل اکسترودر، خمیر تحت فشار و گرما قرار می گیرد و سپس از طریق قالب اکسترود می شود. رشته های ماکارونی سپس خنک شده و خشک می شوند.

      • تولید غلات صبحانه: اکسترودرهای گرم برای تولید انواع غلات صبحانه مانند ذرت پوسته پوسته، Cheerios و Frosted Flakes استفاده می شوند. دانه های غلات ابتدا آسیاب می شوند و سپس با سایر مواد مانند شکر، طعم دهنده ها و ویتامین ها مخلوط می شوند. مخلوط سپس به اکسترودر گرم منتقل می شود که در آن تحت فشار و گرما قرار می گیرد و سپس از طریق قالب اکسترود می شود. غلات صبحانه سپس خنک شده و خشک می شوند.

      • تولید تنقلات: اکسترودرهای گرم برای تولید انواع تنقلات مانند چیپس، پفک و چوب شور استفاده می شوند. . آرد ذرت، سیب زمینی یا سایر مواد با هم مخلوط شده و سپس به اکسترودر گرم منتقل می شوند. در داخل اکسترودر، مخلوط تحت فشار و گرما قرار می گیرد و سپس از طریق قالب اکسترود می شود. تنقلات سپس خنک شده و طعم دار می شوند.

      • تولید غذای حیوانات خانگی: اکسترودرهای گرم برای تولید انواع غذای حیوانات خانگی مانند غذای سگ و گربه استفاده می شوند. گوشت، غلات و سایر مواد با هم مخلوط شده و سپس به اکسترودر گرم منتقل می شوند. در داخل اکسترودر، مخلوط تحت فشار و گرما قرار می گیرد و سپس از طریق قالب گرانول می شود. غذای حیوانات خانگی سپس خنک شده و خشک می شود.

مزایای اکسترودر گرم

دستگاه های اکسترودر گرم مزایا زیر را دارا هستند:

  • قابلیت تولید اشکال پیچیده: اکسترودر گرم می‌تواند برای تولید اشکال پیچیده که با سایر روش‌های تولید امکان‌پذیر نیست، استفاده شود.
  • سرعت تولید بالا: اکسترودر گرم می‌تواند با سرعت بالایی مواد را تولید کند.
  • قابلیت تولید انبوه: اکسترودر گرم برای تولید انبوه محصولات مناسب است.
  • کیفیت بالا: محصولات تولید شده با اکسترودر گرم از کیفیت بالایی برخوردارند.

معایب اکسترودر گرم

دستگاه های اکسترودر گرم معایب زیر را دارا هستند:

  • هزینه بالا: اکسترودر گرم از قیمت بالایی برخوردار است.
  • مصرف انرژی بالا: اکسترودر گرم برای ذوب مواد اولیه به انرژی زیادی نیاز دارد.
  • پیچیدگی: اکسترودر گرم از نظر فنی پیچیده است و به اپراتور ماهر نیاز دارد.

اکسترودر های دوقلو

اکسترودرهای دو قلو برای دوران کردن در مخزن مورد نظر به شکل 8 در می آیند. این اکسترودرها براساس جهت دوران مورد نظر و همچنین مسیر مارپیچ ها، به شکل دایره در می آیند. این نوع مارپیچ ها معمولا برای تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. دوران مارپیچ ها باعث می شود که دوران مواد درون مخزن اتفاق نیافتد و همچنین باعث بهبود بخشیدن به فرآیند تشکیل حلقه اختلاط می گردد.

این موضوع یک مزیت بسیار بزرگ برای اکسترودر های دوقلو به حساب می آید و همچنین در کیفیت محصول نهایی نیز تاثیر بسیار زیادی را دارد.

 

کاربرد اکسترودر در صنایع مختلف

ساخت ماکارونی از کاربرد اکسترودر در صنایع غذایی
کاربرد اکسترودر در صنایع غذایی

تا این قسمت از مقاله انواع کاربرد اکسترودر در صنایع آشنا شدیم. حال می دانیم که این دستگاه ها برای استفاده در صنایع مختلف مانند لاستیک و پلاستیک و همچنین تولید مواد غذایی مختلف مانند اسنک و ماکارونی و هر محصول دیگری که تولید آن ملزم اکسترود کردن است استفاده می گردد. در ادامه قصد داریم به چند مورد از مهم ترین کاربردهای دستگاه های اکسترودر بپردازیم.

کاربرد اکسترودر در صنایع پلاستیک

از دستگاه های اکسترودر برای تولید محصولات مختلف پلاستیکی مانند لوله های پلاستیکی و فیلم های پی وی سی و همچنین PP استفاده می گردد. استفاده از چنین دستگاه هایی یک روش بسیار متداول برای تولید محصولات مختلف پلاستیکی مانند فیلم، ورق، لوله، پروفیل و بطری است.

کاربرد اکسترودر در صنایع فلز

اکسترودرها برای تولید انواع محصولات فلزی مانند لوله ها، میله ها، سیم ها و مقاطع استفاده می شوند.

کاربرد اکسترودر در صنایع لاستیک

اکسترودرها برای تولید انواع محصولات لاستیکی مانند تایرها، تسمه ها، شیلنگ ها و واشرها استفاده می شود.

کاربرد اکسترودر در صنایع ساخت و ساز

اکسترودرها برای تولید انواع محصولات ساختمانی مانند لوله ها، پروفیل ها و پانل ها استفاده می شوند.

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

تولید چسب

همانطور که میدانید نشاسته یک محصول استراتژیک است. استفاده از نشاسته مودیفاید برای تولید چسب یک روش بسیار مرسوم به حساب می آید. از نشاسته نیز محصولات مختلفی بدست می آید که یکی از مهم ترین این محصولات چسب است.

خوراک دام و طیور

خوراک دام از دیگر محصولاتی است که نیاز به اکسترود کردن دارد. از دستگاه اکسترودر برای تولید خوراک حیواناتی مانند سگ، گربه و همچنین آبزیان مختلف استفاده کرد. علت استفاده از اکسترودر برای تولید چنین محصولاتی سودآوری زیاد آن است.

روغن گیری

از جمله ماشین آلات ضروری که باید در تولیدی های روغن از آن استفاده شود، اکسترودر است. برای روغن گیری با استفاده از دستگاه اکسترودر از ماردون های موجود در آن استفاده می شود که یکی از مراحل روغن گیری است.

اکسترودرها در صنایع مختلف برای تولید اشکال مختلف محصولات با استفاده از فرآیندی به نام اکستروژن استفاده می شوند. اکستروژن فرآیندی است که در آن مواد اولیه (به عنوان مثال، پلاستیک، فلز، یا مواد غذایی) با فشار از طریق قالب عبور داده می شوند. . این باعث می شود که مواد به شکل دلخواه قالب درآیند.

اکسترودرها ماشین آلاتی همه کاره هستند که می توان از آنها برای تولید طیف گسترده ای از محصولات استفاده کرد. آن ها بخش مهمی از بسیاری از صنایع هستند و نقش مهمی در تولید کالاهای مورد استفاده ما در زندگی روزمره ایفا می کنند.

سخن آخر

در این مقاله ابتدا یک تعریف بسیار کلی از دستگاه اکسترودر ارائه کردیم. سپس به انواع کاربرد اکسترودر در صنایع  مختلف اشاره ای کلی داشتیم. دقت داشته باشید که از دستگاه اکسترودر در موارد متعدد دیگری نیز استفاده می شود. در صورت وجود سوال و یا پیشنهاد، نظر خود را در کامنت های همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

ماشین سازی متین

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
علی

خیلی ممنون

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *