021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مهمترین مراحل در دستگاه بازیافت پلاستیک را باید شست‌وشوی زباله ها دانست. برای افزایش کیفیت و سرعت بازیافت، این مرحله از طریق دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک انجام می‌شود. این دستگاه بعد از خرد شدن ضایعات پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فلات‌تانک یا دستگاه لیبل‌گیر نام دیگر این نوع از تجهیزات صنعتی است که علاوه‌بر شستشوی پرک‌ها (پلاستیک‌های خرد شده) به تفکیک آن‌ها نیز کمک می‌کند.

البته مراحل بازیافت انواع پلاستیک‌ها با یکدیگر کمی متفاوت است و بیشتر در بازیافت پت‌ها (ضایعات پلاستیکی با ارزش و کیفیت بالا) از دستگاه شست‌وشو استفاده می‌شود. با مطالعه این مقاله با مراحل بازیافت ضایعات پلاستیک و عملکرد این دستگاه بیشتر آشنا می‌شوید.

 

معرفی مراحل بازیافت پلاستیک به صورت خلاصه

 

دستگاه های مراحل بازیافت پلاستیک
مراحل بازیافت پلاستیک

 

بازیافت برخی از پلاستیک‌ها علاوه‌بر سود بالا برای صاحبان سرمایه موجب کاهش آلودگی زیست محیطی نیز می‌شود. از‌این‌رو، برای سهولت این کار دستگاه‌های متفاوتی مانند دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک تولید شده‌اند که این عمل را راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کنند. بازیافت پلاستیک و زباله دارای 5 مرحله است که در هر مرحله از تجهیزات صنعتی متفاوتی استفاده می‌شود. در ادامه، توضیحات جامع‌تری را ارائه می‌دهیم.

1. تفکیک انواع ضایعات پلاستیک از یکدیگر

در این‌ مرحله، تمامی ضایعات پلاستیکی باید از یکدیگر جدا شوند. این کار براساس جنس پلاستیک، رنگ و نوع آن صورت می‌گیرد. برخی از پلاستیک‌ها مانند پت‌ها به‌دلیل کیفیت بالای خود به‌صورت تخصصی برای بازیافت پلاستیک جداسازی می‌شوند.

2. آسیاب‌ کردن پلاستیک

بعد از تفکیک پلاستیک‌ها از یکدیگر، خرد کردن آن‌ها توسط دستگاه‌های آسیاب‌ مخصوص صورت می‌گیرد. این دستگاه‌ها انواع ضایعات پلاستیکی را به پرک تبدیل می‌کنند. البته با توجه به نوع پلاستیک بازیافتی، دستگاه‌های خردکن متفاوتی نیز تولید شده‌است.

دو نوع پرکاربرد این دستگاه‌ها برای ضایعات کم‌ضخامت نایلونی، خردکن شمشیری و برای پلاستیک‌های سخت‌تر مانند پت‌ها، آسیاب چکشی نام دارند.

3. شستشوی پرک‌ها با دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک

مهمترین مرحله از بازیافت پلاستیک‌ها مربوط به شست‌وشوی آن‌ها است؛ زیرا هرچقدر آلودگی روی این ضایعات کمتر باشد، کیفیت و شفافیت پلاستیک‌های بازیافتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. برای شست‌وشوی پرک‌های پلاستیک از دستگاه فلات‌تانک استفاده می‌شود. البته این دستگاه برای شست‌وشوی پرک‌های پت‌ها کاربرد بیشتری دارد.

این دستگاه علاوه‌بر شست‌وشوی پلاستیک‌‌های خرد شده، به جداسازی ناخالصی‌های آن‌ها نیز کمک می‌کند. بنابراین کیفیت مواد بازیافتی با زدودن آلودگی‌ها، سنگ‌ریزه و سایر مواد ناخالص افزایش پیدا می‌کند.

4. رطوبت‌گیری و خشک‌کردن

بعد از شست‌‌وشوی پرک‌ها توسط دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک، نوبت به خشک‌کردن آن‌ها می‌رسد. پرک‌های شسته‌شده با دستگاه سانتریفیوژ یا خشک‌کن، عاری از رطوبت خواهند شد. این مرحله نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا اگر در بین ضایعات رطوبتی باقی بماند، موجب کاهش کیفیت مواد بازیافتی، ایجاد بوی بد و کدر شدن محصولات جدید خواهد شد.

دستگاه خشک‌کن دارای سرعت موتور بالا و نقطه گریز از مرکز است که موجب جداسازی مایعات از سطح پرک‌ها می‌شود. این دستگاه علاوه‌بر آبگیری مواد، در شفافیت پلاستیک‌ها نیز تاثیرگذار است.

5. گرانول‌کردن

تولید گرانول برای ساخت محصولات جدید، آخرین مرحله از بازیافت پلاستیک عنوان می‌شود. در این مرحله، دستگاه اکسترودر به‌کار می‌رود. از طریق این دستگاه، پلاستیک‌های آسیاب‌شده، ذوب و به گرانول تبدیل می‌شوند. این گرانول‌ها برای تولید محصولات پلاستیکی بازیافتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک چیست؟

 

دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک
معرفی دستگاه شستشوی زباله

 

این دستگاه که به نام فلات‌تانک شناخته می‌شود، برای شست‌وشوی انواع پلاستیک‌های بازیافتی کاربرد دارد. درواقع، انواع فلات‌تانک با توجه به نوع ضایعات پلاستیکی بازیافتی متفاوت هستند. یکی از اجزای فلات‌تانک‌ها، پارو نام دارد که برای تمیز کردن و همچنین هم‌زدن پرک‌های ته‌نشین‌شده و شناور به کار می‌رود.

هر فلات‌تانک با توجه به نوع خود دارای 3 عدد پارو است که سرعت‌ و میزان بازشوندگی آن‌ها به‌راحتی تنظیم می‌شود. همچنین این دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک از سیستم کنترل سطح آب، برگشت‌دهنده مایع و خشک‌کن اتوماتیک نیز برخوردار است.

قسمت مهم دیگر این دستگاه لجن‌گیر نام دارد که برای جدا کردن گردوغبار و ناخالصی‌ها از پلاستیک‌های آسیاب‌شده باکیفیت به‌کار می‌رود. این دستگاه‌ها به‌صورت تسمه‌ای دستی و نیمه اتوماتیک تولید می‌شوند. همچنین با توجه به نوع پلاستیک و ضخامت آن در ساعات متفاوت، عمل شست‌وشوی ضایعات پلاستیکی را انجام می‌دهند.

 

شست‌وشوی ضایعات پلاستیک چگونه انجام می‌شود؟

 

دستگاه مخصوص شست‌وشوی ضایعات پلاستیک
روش شست‌وشوی ضایعات پلاستیک

 

برای انجام این‌کار، بعد از خرد کردن ضایعات پلاستیک، آن‌ها را به وسیله ماردون انتقال به دستگاه فلات‌تانک و یا مخزن شستشو می‌ریزند. در این مخزن از آب برای جداسازی ناخالصی‌ها استفاده می‌شود. ازآن‌جایی‌که، دانسیته آب 1 گرم بر سانتی‌مترمکعب است، پرک‌های پلاستیک سبک‌تر، روی آب قرار می‌گیرند و باقی آن‌ها به زیر آب می‌روند.

سپس پاروهای چرخان به صورت اتوماتیک این مواد شناور را به سوی سیلو ذخیره‌سازی هدایت می‌کنند که از روی آب مخزن جمع‌آوری شوند. همچنین پرک‌های ته‌نشین‌شده در دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک از طریق نوار نقاله‌های ماردون موجود در پایین مخزن جداسازی، برای خشک‌شدن به سمت دستگاه سانتریفیوژ هدایت می‌شوند. این دستگاه‌ها با توجه به نوع خود با ظرفیت 500 کیلوگرم بر ساعت تا 1000 کیلوگرم بر ساعت طراحی شده‌اند.

 

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

جمع بندی

دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک یکی از تجهیزات مورد نیاز برای بازیافت پلاستیک به‌شمار می‌روند. فلات‌تانک از پارو، مخزن، سیستم کنترل میزان آب، برگشت‌دهنده مایع، خشک‌کن اتوماتیک و لجن‌گیر برخوردار است. از این دستگاه برای جداسازی آلودگی‌ها و ناخالصی‌های موجود در بین پلاستیک‌های خرد شده استفاده می‌شود. این کار نیز توسط سیال یا آب موجود در مخزن این دستگاه به‌راحتی صورت می‌گیرد.

ماشین سازی متین

سوالات متداول

در ادامه این مقاله به سوالات رایج در مورد دستگاه شستشوی پرک‌های پلاستیکی پاسخ می‌دهیم.

  • مزایای دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک چیست؟
    این دستگاه دارای مزایایی زیر است:
  1. جداسازی و شست‌وشوی خودکار پلاستیک‌های خردشده بر اساس چگالی آن‌ها
  2. کاهش نیاز به نیروی انسانی
  3. راندمان و ظرفیت بالا
  4. افزایش سرعت شست‌وشو
  5. کاهش هزینه‌ها و فضای اشغالی
  6. حفظ کیفیت پلاستیک‌ها و افزایش شفافیت آن‌ها
  7. کاهش مصرف آب و برق

این مزایا موجب‌شده است که صنایع مربوطه برای افزایش سود و صرفه‌جویی در زمان خود در جستجوی خرید این محصولات باشند.

  • دستگاه شست‌وشوی پلاستیک بازیافتی چه کاربردی دارد؟
    تمیز کردن آلودگی و کثیفی روی پرک‌ها و جداسازی پلاستیک‌های خرد شده براساس دانسیته آن‌ها، جز کاربردهای مهم دستگاه شستشوی ضایعات پلاستیک است.
  • در خط شست‌وشوی بازیافت پلاستیک به چند دستگاه فلات‌تانک نیاز است؟
    براساس نوع پلاستیک‌ها و میزان کثیفی‌ آن‌ها، ممکن است به یک یا چند دستگاه شستشو یا فلات‌تانک نیاز باشد‌.
نوشته های مرتبط