021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

11 مزایای گرانول سازی و استفاده از دستگاه گرانول ساز

11 مزایای گرانول سازی و استفاده از دستگاه گرانول ساز

اگر به اطراف خودتان نگاه کنید دنیایی از وسایل پلاستیکی را خواهید یافت. برای ساخت این وسایل مواد اولیه مختلفی به کار گرفته شده است که یکی از این مواد گرانول است. در ادامه به این ماده ارزشمند و مزایای گرانول سازی یا گرانوله کردن در صنعت خواهیم پرداخت؛ پس با ماشین سازی متین همراه باشید.

گرانول سازی به چه معناست؟

مزیت های ساخت گرانول
مزیت های ساخت گرانول

گرانوله سازی فرآیندی است که در آن مواد اولیه به دانه های کوچک و فشرده به نام گرانول تبدیل می شوند. این فرایند می تواند برای طیف گسترده ای از مواد، از جمله پلاستیک، فلزات، مواد معدنی، مواد غذایی و محصولات دارویی استفاده شود.

همانطور که گفته شد، گرانول یک ماده اولیه برای تهیه ی وسایل پلاستیکی است. این مواد به وسیله دستگاه تولید گرانول تبدیل به قطعات پلاستیکی می شوند که هرکدام از آنها مکانیزم عملکرد خود را دارد.

در این بین برخی از دستگاه ها به تولیدکنندگان این امکان را می دهند تا با کمترین هزینه ی ممکن، بیشترین میزان بازدهی را داشته باشد. از مزایای گرانول سازی و گرانول سازها می توان گفت که فرآیند تولید قطعات پلاستیکی را تا حد زیادی بهبود می بخشند و هزینه های اضافی را تا حد زیادی حذف می کنند. در ادامه بیشتر در رابطه با مزایای گرانول سازی صحبت خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

مزایای گرانول سازی

مزایای گرانول سازی بسیار زیاد بوده که در ادامه با هم به این بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

بهبود جریان

گرانول ها به دلیل شکل کروی و یکنواخت خود، به راحتی روی سطوح لغزیده و جریان می یابند. این ویژگی، جابجایی و حمل و نقل آنها را آسان تر می کند و از هدر رفتن مواد در حین انتقال جلوگیری می کند. به عنوان مثال، در صنعت پلاستیک، گرانول ها به راحتی در لوله ها و مخازن منتقل می شوند و بدون ایجاد مشکل، به داخل قالب ها تزریق می شوند.

کاهش گرد و غبار

برخلاف مواد پودری که ذرات ریز آنها به راحتی در هوا پخش می شوند، گرانول ها به دلیل اندازه بزرگتر و وزن بیشتر، گرد و غبار کمتری ایجاد می کنند. این امر، محیط کار را سالم تر می کند و از بروز مشکلات تنفسی برای کارکنان جلوگیری می کند. همچنین، از آلودگی محیط زیست و محصولات نهایی با گرد و غبار مواد اولیه جلوگیری می شود.

یکنواختی

گرانول ها در اندازه و شکل یکسان تولید می شوند. این ویژگی از مزایای گرانول سازی، منجر به تولید محصولاتی با کیفیت یکنواخت و قابل اعتماد می شود. به عنوان مثال، در صنعت داروسازی، گرانول های یکسان، قرص ها و کپسول های با اندازه و وزن دقیق تولید می کنند که دوز دارو را به طور دقیق و یکنواخت ارائه می دهند.

افزایش چگالی

گرانول ها به دلیل فشرده شدن در فرآیند تولید، چگالی بالاتری نسبت به مواد پودری دارند. این امر، فضای ذخیره سازی و حمل و نقل مورد نیاز برای مواد اولیه را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. به عنوان مثال، در صنعت کود، گرانوله شدن کود، فضای ذخیره سازی آن را تا 50% کاهش می دهد.

بهبود خواص مکانیکی

گرانول ها به دلیل ساختار متراکم و پیوسته خود، استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به مواد پودری دارند. این ویژگی، آن ها را برای کاربردهایی که نیاز به استحکام بالا دارند، مانند ساخت و ساز و تولید قطعات صنعتی، مناسب تر می کند.

سازگاری با فرآیند

گرانول ها را می توان به راحتی با فرآیندهای مختلف تولید، مانند اکستروژن، تزریق و قالب گیری، سازگار کرد. این امر، انعطاف پذیری و کارایی تولید را افزایش می دهد.

مزایای دیگر

از دیگر مزایای گرانول سازی می توانیم موارد زیر را نیز در نظر بگیریم:

  • سهولت در حمل و نقل: به دلیل چگالی بالا و شکل مناسب، گرانول ها را می توان به راحتی در کیسه ها، بشکه ها و تانکرها حمل و نقل کرد.
  • کاهش ضایعات: گرانول ها به دلیل شکل و اندازه یکنواخت، ضایعات کمتری در فرآیند تولید ایجاد می کنند.
  • بهبود انبارداری: گرانول ها را می توان به راحتی در انبارها ذخیره و جابجا کرد.
  • بهبود قابلیت اختلاط: گرانول ها به دلیل شکل و اندازه یکسان، به راحتی با سایر مواد مخلوط می شوند.
  • کاهش مصرف انرژی: گرانول ها به دلیل چگالی بالا، نیاز به انرژی کمتری برای حمل و نقل و ذخیره سازی دارند.

کاربردهای گرانول سازی

مزیت گرانول سازی با اکسترودر
مزیت گرانوله کردن

همانطور که پیشتر اشاره شد، گرانوله سازی فرآیندی بسیار متنوع است که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. در ادامه به شرح برخی از این کاربردها به تفصیل می‌پردازیم:

صنعت پلاستیک

مزایای گرانول سازی و کاربرد آن در صنعت ساخت پلاستیک به شرح زیر می باشد:

  • تولید بطری: بطری های پلاستیکی که برای نوشیدنی ها، مواد شوینده و سایر محصولات استفاده می شوند، از گرانول های پلی اتیلن ترفتالات (PET) تولید می شوند.
  • تولید کیسه: کیسه های پلاستیکی که برای خرید، حمل و نقل و بسته بندی استفاده می شوند، از گرانول های پلی پروپیلن (PP) و پلی اتیلن (PE) تولید می شوند.
  • تولید اسباب بازی: اسباب بازی های پلاستیکی از گرانول های پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی استایرن (PS) تولید می شوند.
  • تولید لوله: لوله های پلاستیکی که برای انتقال آب، فاضلاب و گاز استفاده می شوند، از گرانول های پی وی سی و پلی اتیلن تولید می شوند.
  • بازیافت پلاستیک: پلاستیک های ضایعاتی جمع آوری شده از طریق فرآیندی به نام بازیافت، به گرانول تبدیل شده و دوباره برای تولید محصولات جدید استفاده می شوند.

صنعت فلزات

گرانوله کردن در صنعت فلزات کاربردهای زیر را دارد:

  • تولید قطعات خودرو: قطعات فلزی خودرو مانند بدنه، موتور و گیربکس از گرانول های فولاد، آلومینیوم و سایر فلزات تولید می شوند.
  • تولید ماشین آلات: قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی مانند چرخ دنده ها، بلبرینگ ها و شفت ها از گرانول های فولاد، چدن و سایر فلزات تولید می شوند.
  • بازیافت فلزات: فلزات ضایعاتی جمع آوری شده از طریق فرآیندی به نام بازیافت، به گرانول تبدیل شده و دوباره برای تولید محصولات جدید استفاده می شوند.

صنعت مواد معدنی

گرانول های مواد معدنی در این صنعت کاربردهای زیر را دارند:

  • تولید کود: کودهای شیمیایی از گرانول های مواد معدنی مانند اوره، فسفات و پتاسیم تولید می شوند.
  • تولید مواد شوینده: مواد شوینده و پاک کننده ها از گرانول های مواد معدنی مانند کربنات سدیم، سولفات سدیم و تری فسفات سدیم تولید می شوند.
  • استخراج مواد معدنی: مواد معدنی استخراج شده از سنگ معدن، به منظور فرآوری بیشتر به گرانول تبدیل می شوند.

صنعت غذایی

گرانوله سازی در صنایع غذایی کاربردهای فراوانی دارد که در ادامه به آن ها پرداخته ایم:

  • تولید غلات صبحانه: غلات صبحانه از گرانول های غلات مانند ذرت، گندم و جو دوسر تولید می شوند.
  • تولید قهوه: قهوه فوری از گرانول های دانه قهوه تولید می شود.
  • تولید پودر شیر: پودر شیر از گرانول های شیر خشک شده تولید می شود.
  • تغلیظ و خشک کردن مواد غذایی: مواد غذایی مانند آب میوه، سبزیجات و سوپ، برای افزایش ماندگاری، تغلیظ و سپس به گرانول تبدیل می شوند.

صنعت داروسازی

شاید جالب باشد که بدانید گرانول ها در صنایع داروسازی نیز کاربرد دارند، در ادامه همراه ما باشید.

  • تولید داروها: بسیاری از داروها به صورت قرص و کپسول از گرانول های مواد دارویی تولید می شوند.
  • تولید مواد اولیه دارویی: مواد اولیه دارویی برای سهولت در فرمولاسیون و تولید، به صورت گرانول تولید می شوند.

 

مزایای دستگاه گرانول سازی

مزایای گرانول سازی در صنعت
گرانول سازی

تا به اینجای مطلب تمامی مزایای گرانول سازی را برای شما بیان کردیم؛ در ادامه به بیان مزیت های دستگاه گرانول ساز می پردازیم:

انعطاف پذیری بالا

از جمله مزایای مهم این دستگاه می توان به انعطاف پذیری بالای آن اشاره کرد. دستگاه های گرانول سازی از یک سطح مقطع ثابت برای قالب زدن محصولات پلاستیکی استفاده می کنند که این موضوع تا حد زیادی باعث افزایش انعطاف پذیری آن ها می شود.

دستگاه گرانول سازی به خاطر داشتن این سطح مقطع می تواند شکل های مختلفی را ایجاد کند. همچنین یک تغییر بسیار ناچیز در این سطح مقطع می تواند باعث ایجاد ویژگی های ترکیبی زیادی در دستگاه گردد.

هزینه ی پایین تر

از جمله مزایای خوب دستگاه های گرانول سازی این است که نسبت به بقیه دستگاه های هم رده خود از هزینه بسیار پایین تری برخوردار هستند.

این دستگاه ها به دلیل استفاده از پلیمرهای ترموپلاستیک کمترین میزان دورریز مواد اولیه را دارند. همچنین پسماندهای به وجود آمده در فرآیند تولید را می توان دوباره به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار داد. این موضوع تاثیر بسیار زیادی در هزینه های شما خواهد داشت و سوددهی کسب و کار شما را تا حد زیادی بالا می برد.

استفاده 24 ساعته

از این دستگاه ها می توانید به صورت تمام وقت استفاده کنید. بسیاری از کارخانه هایی که از این ماشین آلات استفاده می کنند، نیروهای خود را به صورت دو شیفت و بیست وچهار ساعته برای کار با دستگاه قرار می دهند. این مزیت باعث می شود شما بتوانید سود تولیدی خودتان را دو برابر کنید. البته باید دقت داشته باشید که همیشه یک واحد تعمیر را برای دستگاه های خودتان در نظر بگیرید؛ زیرا با این کار دیگر نیاز نیست نگران خرابی دستگاه ها و همچنین ضرر زیان این موضوع باشید.

امکان ایجاد تغییر پس از قالب گیری

معمولا زمانی که پلاستیک ها از دستگاه خارج می شوند، هنوز گرم هستند و امکان ایجاد تغییرات با استفاده از قالب ها و غلتک ها وجود دارد. این موضوع به تولید کنندگان اجازه می دهد که شکل های متنوع تری را برای تولید قطعات پلاستیکی ایجاد کنند. همچنین باعث می شود از خطاهای مرتبط با تولید تا حد امکان جلوگیری شود.

 

معایب دستگاه گرانول سازی

همانطور که با هم دیدیم، دستگاه گرانول سازی دارای مزایای بسیار زیادی برای تولیدکنندگان است اما استفاده از این دستگاه ها شامل یک سری معایب نیز می شود. در ادامه به این معایب خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.

ناهمسانی اندازه محصول نهایی

هنگامی که پلاستیک به صورت گرم از دستگاه خارج می شود، به دلیل دمای محیط ممکن است کمی گسترش پیدا کند و با اندازه اصلی کمی تفاوت داشته باشد. پس حتما در هنگام کار با این دستگاه به این نکته توجه لازم را داشته باشید که این موضوع غیر قابل پیش بینی است و شما باید تغییر ابعاد را بپذیرید.

محدودیت های محصول

از جمله موارد دیگری که یک عیب بسیار بزرگ برای دستگاه ها به حساب می آید، عدم وجود امکان برای تولید برخی از اشکال هندسی است. به عنوان مثال شما نمی توانید با استفاده از دستگاه های گرانول سازی اقدام به ایجاد بطری های پلاستیکی کنید. علت این موضوع این است که این بطری ها در پایین خود دارای یک سطح مقطع هستند و در بالای آن ناگهان برای قرارگیری در بطری کوچکتر می شوند. این کار با استفاده از دستگاه های  عادی امکان پذیر نیست.

 

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل مزایای گرانول سازی را برای شما بیان کنیم و همچنین مزایا و معایب این دستگاه را با هم بررسی کردیم. به طور کلی می توان گفت که با استفاده از دستگاه تولید گرانول، می توانیم بازیافت پلاستیک را برای انواع پلاستیک های نو و بازیافتی را انجام دهیم و این کار بسیار به صرفه است. همچنین شما می توانید مواد دیگر پلاستیکی را به عنوان مواد اولیه برای دستگاه  مورد استفاده قرار دهید تا دستگاه، دانه های گرانولی را گرفته و به شکل مواد مذاب در  آورد و سپس شکل دلخواه شما را در خروجی ایجاد  کند.

سعی کنید قبل از خرید این دستگاه حتما اطلاعات لازم را راجع به آن کسب کنید تا دچار مشکل نشوید. اگر از مطالعه این مقاله لذت بردید، در بخش نظرات ما را از نظرات و پیشنهادات خودتان با خبر کنید.

ماشین سازی متین

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *