021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

صفر تا صد دستگاه اکسترودر زغال

صفر تا صد دستگاه اکسترودر زغال

تولید زغال‌های فشرده و قالبی به یکی از پردرآمدترین کسب‌وکارها تبدیل شده‌است. این زغال‌ها در ابتدا توسط دستگاهی به نام اکسترودر زغال به‌صورت بریکت خام تولید می‌شوند. این دستگاه با ترکیب ضایعات چوب و فشرده‌سازی آن‌ها، توانسته‌است به رونق این بازار کمک بسیاری کند.

بدون این دستگاه اکسترودر، عملیات تولید زغال صنعتی با مشکلات بسیاری روبرو می‌شود. انواع این دستگاه‌ها به صورت هیبردی، تسمه‌ای، پلاس، گیربکسی و دو ماردونه در بازار موجود هستند که هر کدام از آنها ویژگی‌ها، توان مصرفی، ظرفیت و قیمت متفاوتی دارند.

برای خرید بهترین نوع این دستگاه‌ها، باید با ویژگی‌ها و کاربرد هر کدام از آن‌ها آشنا شوید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که قادر به تشخیص بهترین و باکیفیت‌ترین نوع آن‌ها باشید. امیدواریم که مطالعه این مطلب شما را در رسیدن به هدف‌تان یاری کند.

 

دستگاه اکسترودر زغال چیست؟

 

اکسترودر زغال
اکسترودر زغال

 

Extrude کلمه‌ای انگلیسی به معنای فشرده‌ و قالبی‌کردن است. دستگاه اکسترودر نیز مواد مورد نیاز برای تولید زغال را فشرده و سپس به صورت قالبی آن را به خارج از دستگاه هدایت می‌کند. این دستگاه به‌دلیل تولید بریکت یا زغال خام فشرده، به دستگاه فشرده‌ساز یا بریکت‌زن نیز معروف است. این مرحله از تولید زغال، قبل از پخت و برشته‌کردن بریکت توسط این وسیله انجام می‌شود.

اکسترودر یا زغال‌ساز دارای قسمت‌های متفاوتی است که هر کدام از آن‌ها در تولید زغال و قالب‌سازی آن وظیفه خاصی را برعهده دارند. خاک اره، چوب خشک، پوست درخت‌ و سایر ضایعات چوبی جز مواد تشکیل‌دهنده زغال هستند که توسط این دستگاه به‌حالت فشرده و قالبی درمی‌آیند. بهترین نوع این دستگاه‌ها در حالت عادی باید بعد از 8 ساعت کار کردن، بریکت یکدست و بسیار فشرده‌ای را تولید کنند.

درواقع، شکل بریکت نباید به صورت اسفنجی و دارای ترک باشد. همچنین بریکت یا زغال خامی که توسط دستگاه اکسترودر زغال باکیفیت تولید می‌شود، تراکم بالایی دارد. در این صورت زغال بافت مولکولی زیبایی به خود خواهد گرفت. یکی دیگر از ویژگی‌های این دستگاه، خشک‌کردن متریال و ازبین‌بردن رطوبت آن‌ها است. این کار باید قبل از فشرده‌سازی توسط دستگاه فشرده‌ساز زغال انجام شود که کیفیت زغال افزایش پیدا کند.

 

کاربرد دستگاه اکسترودر زغال

 

کاربرد اکسترودر زغال
کاربرد دستگاه اکسترودر زغال

 

این دستگاه بسیار پرکاربرد برای تهیه زغال‌های قالبی و فشرده طراحی شده‌است. اکسترودر با فشرده‌سازی تراشه‌های چوبی مانند خاک اره، سبوس برنج، چوب خشک و پوست درخت گردو، زغال‌های باکیفیتی را تولید می‌کند. برای اینکه، زغال دارای کیفیت بالایی باشد، مرحله فشرده‌سازی زغال و پرس تراشه‌های چوبی باید به‌خوبی انجام شود. این مرحله شکل نهایی زغال را مشخص می‌کند.

شکل‌دادن به پسماندهای چوبی توسط این دستگاه تولید زغال خام موجب قالبی‌شدن و انسجام بافت زغال‌ها می شود. این کار توسط قسمت‌های اصلی دستگاه زغال‌ساز به نام محفظه‌ها و مارپیچ‌ها انجام می‌گیرد. دراین‌صورت، مواد چوبی بعد از فشار وارد شده توسط دستگاه اکسترودر زغال به آن‌ها، به شکل یک نوار بریکت خام از داخل قالب مورد نظر خارج می‌شوند.

قسمت فیلتراسیون دود از جمله مهمترین اجزای این دستگاه است که در خروجی آن تعبیه می‌شود. دراین‌صورت، میزان آلاینده‌های حاصل از تولید زغال به حداقل می‌رسند. کوره پخت این دستگاه به‌گونه‌ای است که گازگیری کامل کل محصول را به‌راحتی انجام می‌دهد.

این کوره زغال به طور کامل حرارت را در بین حفره‌های بریکت پخش می‌کند که در حین تبدیل آن‌ها به زغال، شکسته نشوند. با گازگیری کامل بریکت در داخل کوره، زغال موردنظر موجب سردرد نخواهد شد.

 

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

مشخصات دستگاه اکسترودر زغال

این دستگاه تولیدکننده زغال دارای اجزای متفاوتی است، اما دو بخش اکسترودر نقش مهم و اساسی را در تولید زغال ایفا می‌کنند. این بخش‌ها شامل واحد گیره و واحد تزریق هستند که هر کدام از آن‌ها نیز از قسمت‌های متفاوتی تشکل شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با اجزای این قسمت‌های مهم دستگاه موردنظر، در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

واحد گیره

این قسمت از دستگاه اکسترودر دارای اجزای زیر است:

  • موتور هیدرولیک
  • تایبار
  • موتور گیره
  • صفحه متحرک گیره
  • صفحه ثابت گیره
  • قالب

این اجزای فنی دستگاه، نقش مهمی در آماده‌سازی پودر چوب و قالبی‌کردن آن ایفا می کنند. عملکرد صحیح واحد گیره در کارایی کل دستگاه تاثیرگذار است.

واحد تزریق

در واحد تزریق دستگاه اکسترودر زغال نیز اجزای متفاوتی وجود دارند که شامل قسمت‌های زیر می شوند:

  • نازل

این بخش از دستگاه زغال‌ساز دارای طراحی مارپیچی است. همچنین قسمت‌های متفاوت آن شامل شیر یک‌طرفه، موتور و چرخ‌دنده می شوند که به چرخش مارپیچ کمک می‌کنند.

  • سیلندر
  • گرم‌کن
  • قیف تغذیه
  • موتور مارپیچ

تمامی این قسمت‌های دستگاه مورد نظر برای خشک‌کردن ضایعات چوبی، فشرده‌کردن و قالب‌بندی آن‌ها موثر هستند. دراین‌صورت، بریکت زغال خام باکیفیت و منسجمی به‌دست‌ خواهد آمد.

 

انواع دستگاه اکسترودر تولید زغال خام و فشرده

 

اکسترودر تولید زغال خام و فشرده
اکسترودر تولید زغال خام و فشرده

 

دستگاه اکسترودر زغال یکی از پرکاربردترین و مهمترین دستگاه‌های تولید زغال است که تنوع بسیاری دارد. از طریق این دستگاه، انواع زغال‌ها به‌صورت خام و فشرده تولید می‌شوند‌.

درصورتی‌که، فشرده‌سازی و قالب‌بندی زغال‌های خام در این دستگاه به‌درستی انجام نگیرد؛ کیفیت زغال کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه، هنگام استفاده بو نامطبوعی از آن منتشر می شود که سبب سردرد خواهدشد‌. در ادامه به بررسی انواع این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

اکسترودر گیربکسی

دستگاه گیربکسی دارای قدرت بالایی است و به خوبی عملیات فشرده‌کردن پسماندهای چوبی را انجام می‌دهد. این دستگاه در هزینه‌های تولید نیز کاهش چشمگیری ایجاد می‌کند؛ زیرا در تولید زغال با دستگاه گیربکسی دیگر نیازی به انواع ضایعات چوبی نیست و برای تولید زغال، تنها خاک اره به‌کار می‌رود.

یکی از معایب این دستگاه، منحنی‌شدن بریکت‌های خام زغال است. این عیب نیز به‌دلیل قدرت بالای دستگاه در فشرده‌سازی مواد اولیه رخ می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های دستگاه اکسترودر زغال گیربکسی باید به سرعت عمل کمتر پرس آن نسبت به سایر دستگاه‌های فشرده‌ساز زغال خام اشاره کرد. همچنین حین کار با این دستگاه، سروصدای زیادی تولید می‌شود که ممکن‌است، آزاردهنده باشد.

اکسترودر تسمه‌ای

نوع تسمه‌ای اکسترودر در مقایسه با مدل گیربکسی دارای سرعت عمل بیشتری است. زغال‌های خام تولیدشده توسط این دستگاه در کوره سنتی نیز قابل پخت هستند که این ویژگی در دستگاه اکسترودر گیربکسی وجود ندارد.

کیفیت بریکت‌های فشرده زغال که توسط دستگاه تسمه‌ای تولید می‌شوند، کمتر از نوع گیربکسی است. زیرا قدرت این دستگاه به نسبت اکسترودر گیربکسی کمتر است و همین امر موجب کاهش کیفیت زغال‌های تولیدی توسط آن می‌شود.

اکسترودر زغال پلاس

یکی  دیگر از انواع دستگاه‌های تولید زغال خام، نوع پلاس آن عنوان می‌شود. این دستگاه حاصل از ترکیب زغال‌ساز گیربکسی و تسمه‌ای است و ویژگی‌های آن‌ها را در خود دارد. به‌همین‌دلیل، دارای عملکرد بالاتری نسبت به نوع گیربکسی و تسمه‌ای است. از طریق این دستگاه، زغال‌های خام یا بریکت‌ها با کیفیت بالا و بدون هیچ‌گونه مشکل در شکل و بافت ظاهری تولید می‌شوند.

اکسترودر دو ماردونه

این دستگاه دارای ظاهری بسیار متفاوت از سایر دستگاه‌های بریکت‌زن زغال است. درواقع ظاهر آن به‌صورت ماردون مارپیچی طراحی شده‌است و دو ماردون در آن وجود دارد. برای تولید زغال خام، مواد مورد نظر از طریق چرخش یک ماردون به دیگری وارد می شوند.

ظرفیت تولید زغال این دستگاه 3 برابر نوع تک ماردونه آن است. به‌همین‌دلیل، این وسیله کاربرد بسیاری در صنایع تولیدی زغال دارد. همچنین استفاده از آن نیز بسیار راحت‌تر است. ضایعات چوب در سیلندر ماردون ریخته می‌شوند. سپس این مواد توسط چرخش مارپیچ به انتهای سیلندر می‌روند و در آن‌جا گرم خواهند شد.

درحین چرخش این مواد، به‌تدریج عمق ماردون کاهش پیدا می‌کند که فشرده‌سازی مواد صورت می‌گیرد. سپس از طریق این دستگاه اکسترودر زغال، فیلتراسیون مواد برای جدا کردن مواد ناخالص از آن انجام می‌شود. درانتها، مواد خالص در انتهای سیلندر دستگاه اکسترودر دو ماردونه برای قالب‌گیری به سمت خروجی دستگاه منتقل می شوند.

 اکسترودر هیبردی

این نوع دستگاه تولیدکننده زغال خام دارای ترکیبی از ویژگی‌های دستگاه اکسترودر تسمه‌ای و گیربکسی است. به‌همین‌دلیل، از کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به دو نوع گفته‌شده برخوردار است. زغال تولیدشده توسط براکت‌زن هیبردی کیفیت بالایی دارد؛ زیرا قدرت این دستگاه در پرس و فشرده‌سازی مواد اولیه بالا است.

درنتیجه، زغال خام به‌صورت منسجم و بدون حفره به‌تولید خواهد رسید. همچنین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید زغال یا بریکت خام توسط دستگاه زغال‌ساز هیبردی، بسیار در دسترسی و ارزان است. به‌همین‌دلیل، تولید‌کنندگان صنعتی با خرید آن سود قابل توجهی را به‌دست خواهند آورد.

 

مشخصات یک دستگاه اکسترودر زغال با کیفیت

 

زغال تولید شده از اکسترودر
مشخصات دستگاه اکسترودر زغال

 

همانطور که گفته‌شد، این دستگاه‌ها دارای انواع متنوعی هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مربوط به خود را دارند. درحالت کلی، هنگام خرید دستگاه اکسترودر باید به مشخصات زیر توجه داشته باشید که بتوانید مناسبت‌ترین نوع آن را انتخاب کنید.

توان مصرفی دستگاه

توان مصرفی دستگاه زغال‌ساز فشرده به میزان برق مصرفی توسط آن گفته می‌شود. در‌واقع، هرچقدر توان یک دستگاه بالاتر باشد، برق بیشتری مصرف می‌کند. بنابراین در زمان خرید باید دستگاهی را انتخاب کنید که توان مصرفی آن پایین باشد. دراین‌صورت، در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. همچنین طول عمر دستگاه نیز طولانی‌تر خواهد شد.

ولتاژ مصرفی دستگاه اکسترودر تولید زغال

از جمله مشخصه‌های مهم دیگر دستگاه اکسترودر زغال، میزان ولتاژ برق آن است. این دستگاه‌ها اگر برای کارکرد خانگی استفاده‌شوند؛ به ۲۲۰ ولت برق خانگی نیاز دارند. البته برای انواع صنعتی این دستگاه‌ها به برق ۳ فاز صنعتی نیاز است. درغیراین‌صورت، دستگاه آسیب جدی خواهد دید.

شدت جریان

شدت جریان این دستگاه باید حداقل 50 آمپر باشد؛ چون‌که تمامی اجزای اکسترودر زغال الکتریکی برای روشن‌شدن به جریان برق نیاز دارند. بنابراین، برای کارکرد صحیح دستگاه و روشن‌شدن آن به آمپر بالایی نیاز است. اگر جریان برق خط تولید تا این میزان آمپر را پشتیبانی نکند؛ دراین‌صورت، هنگام قطع‌شدن برق، دستگاه آسیب خواهد دید.

ظرفیت تولیدی دستگاه

در زمان خرید این دستگاه باید به ظرفیت تولید آن نیز توجه کرد. انواع اکسترودرهای زغال دارای ظرفیت‌ متفاوتی هستند. دستگاه زغال‌ساز ظرفیت بالا به شما کمک می‌کند که در یک بازه زمانی کوتاه، بریکت‌های بیشتری تولید کنید. دراین‌صورت، درآمد شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ماردون و سیلندر ضدسایش

از جمله مشخصات بسیار مهم این دستگاه‌ها، برخورداری از ماردون و سیلندر ضد‌سایش است. این اجزا دوام دستگاه را بالا می‌برند و هزینه‌های جانبی ناشی از تعمیرات آن را کاهش می‌دهند. همچنین با این اجزاهای مهم، میزان مراقبت و رسیدگی به دستگاه‌های اکسترودر تولید زغال فشرده نیز کاهش پیدا می‌کند. ماردون و سیلندر ضدسایش در فشرده‌سازی پودر چوب و جلوگیری از ایجاد بافت اسفنجی در زغال مفید هستند.

 

جمع بندی

دستگاه اکسترودر زغال جز دستگاه‌های پرمصرف صنعتی محسوب می‌شود که استفاده از آن رو به افزایش است. این دستگاه به فشرده‌سازی و قالب‌بندی پسماندهای چوب کمک می‌کند. در این صورت زغال‌ها با شیوه‌ای متفاوت از روش سنتی تولید و روانه بازار می‌شوند. اکسترودر تولید زغال دارای اجزای متفاوتی است که تمامی آن‌ها در دو قسمت واحد گیره و تزریق قرار می‌گیرند.

همچنین انواع متفاوتی از این تجهیزات صنعتی در بازار موجود هستند که بهترین آن‌ها شامل: اکسترودر پلاس، گیربکسی، تسمه‌ای، هیبردی و دو ماردونه می‌شوند. هر کدام از این تجهیزات صنعتی نیز با ولتاژ، توان مصرفی، ظرفیت، شدت جریان و قسمت‌های متفاوتی تولید شده‌اند. بنابراین در زمان خرید، باید در ابتدا انتظارات خود را از آن مشخص کنید و سپس دستگاهی مناسب با نیازتان را سفارش دهید.

ماشین سازی متین

سوالات متداول

در ادامه چند سوال پرتکرار در مورد دستگاه فشرده‌ساز زغال خام را بررسی می‌کنیم.

  • دستگاه اکسترودر زغال باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟
    این دستگاه‌‌ها باید دارای قدرت فشرده‌سازی بالا باشند که زغال‌های خام به‌صورت اسفنجی تولید نشوند. همچنین خروجی دود را به‌خوبی فیلتر کنند. از طریق دستگاه اکسترودر باید زغال‌هایی با بافت مولکولی تولید شوند. همچنین مجهز بودن به خشک‌کن مواد اولیه قبل از فشرده‌سازی از دیگر ویژگی‌های این دستگاه‌ها است. گازگیری در زمان پخت زغال نیز باید از طریق این دستگاه به‌طورکامل، انجام شود.
  • دو عامل بسیار تاثیرگذار در کیفیت زغال تولیدشده توسط دستگاه اکسترودر چیست؟
    خشک‌کردن درست پودر چوب یا مواد اولیه زغال، برای ازبین‌بردن رطوبت آن مهم است. این پروسه باید قبل از تولید بریکت توسط اکسترودر زغال انجام شود. عامل مهم دیگر در کیفیت زغال، سایز پودر است. پودر چوب یا خاک اره باید به‌اندازه 3 الی 5 میلی‌متر و به صورت یکدست باشد که آسیبی به سیلندر ماردون دستگاه وارد نشود. همچنین زغال باکیفیت و متراکمی به تولید برسد؛ زیرا بافت نامناسب زغال و اسفنجی‌شدن آن موجب سردرد خواهد شد.
  • قیمت دستگاه اکسترودر زغال چقدر است؟
    قیمت این دستگاه به فاکتورهای متعددی بستگی دارد؛ زیرا این دستگاه‌های فشرده‌ساز زغال دارای نوع، برند، توان مصرفی، ظرفیت تولید، اجزا، اندازه، ولتاژ، کیفیت و شدت جریان متفاوتی هستند. به‌همین‌دلیل، برای اطلاع دقیق از قیمت هر کدام از این تجهیزات باید، از فروشگاه مورد نظر اطلاعات کاملی را به دست آورید.
نوشته های مرتبط