021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

انواع گرید های پلی پروپیلن

انواع گرید های پلی پروپیلن

امروزه انواع گرید های پلی پروپیلن یکی از پرکاربردترین مواد موجود در بازار به حساب می آید. رزین‌های PP پلیمرهای HMC بلوک‌های اساسی ساختمانی هستند که توسط مشتریان برای تولید محصولات روزمره ی بی‌شماری استفاده می‌شوند که تاثیر مثبتی بر زندگی مردم دارند.

پلی پروپیلن (PP) یک ترموپلاستیک کریستالی سفت و سخت است که در اشیاء روزمره استفاده می شود. انواع مختلفی از PP موجود است: هموپلیمر، کوپلیمر، ضربه و غیره. خواص مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی آن در کاربردهای مختلف از خودرو و پزشکی گرفته تا بسته بندی به خوبی عمل می کند. استفاده از این ماده بسیار در صنایع مختلف مرسوم است.

آشنایی با این ماده می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی را در فرآیند صنعتی شما و همچنین کیفیت محصول مورد نظر شما داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به طور کلی به انواع گریدهای پروپیلن اشاره کنیم. اما قبل از آن بهتر است بیشتر با پروپیلن و گرانول پلی پروپیلن آشنا شویم. از این رو بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

معرفی پلی پروپیلن

پلی پروپیلن یک محصول پتروشیمی پایین دستی است که از مونومر الفین پروپیلن مشتق می‌شود. پلیمر از طریق فرآیند اتصال مونومر به نام پلیمریزاسیون افزودنی، معمولاً با استفاده از سیستم کاتالیست زیگلر-ناتا تولید می‌شود.

خواص انواع گرید های پلی پروپیلن را می توان با استفاده از شرایط فرآیند، اجزا و محتویات کوپلیمر، وزن مولکولی و توزیع وزن مولکولی تنظیم کرد.

مزایا استفاده از پروپیلن

استفاده از انواع گرید های پلی پروپیلن مزیت های زیر را دارد:

  1.     چگالی کم
  2.   عایق صدا
  3. بازتولید عالی سطح قالب
  4.   همه کاره
  5.   رنگ‌پذیری مناسب
  6.   اصلاح‌پذیری مناسب
  7.   یک مانع عالی برای بخار
  8.   مقاومت شیمیایی عالی
  9.   قابل بازیافت بودن

خواص پلی پروپیلن

خواص انواع گرید های پلی پروپیلن
خواص پروپیلن

پلی پروپیلن ایزوتاکتیک برای انواع مصارف نهایی، از بسته بندی انعطاف پذیر و سفت و سخت گرفته تا الیاف و قطعات بزرگ قالب گیری شده برای محصولات خودرو و محصولات مصرفی، مناسب است.

انواع گرید های پلی پروپیلن قابل بازیافت هستند و در بسیاری از کاربردهای بسته بندی و خودرو مورد توجه قرار می گیرند و می توان آن ها را برای بازیافت انرژی سوزاند.

می توان آن را با استفاده از اکثر روش‌ها از جمله ریخته گری، دمیدن و اکستروژن فیلم BOPP، پوشش اکستروژن، قالب گیری دمشی و قالب گیری دمشی کششی تزریقی، قالب گیری تزریقی و ترموفرمینگ پردازش کرد. خواص فیزیکی آن را می‌توان به راحتی با استفاده از افزودنی های کاربردی افزایش داد. پلی پروپیلن دارای مقاومت شیمیایی عالی و خواص عایق الکتریکی است.

خواص انواع گرید های پلی پروپیلن

انواع گرید های پلی پروپیلن
انواع گرید های پلی پروپیلن

همانطور که گفته شد پروپلین‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به انواع گرید های پلی پروپیلن اشاره خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

هموپلیمرها

هموپلیمرها یکی از انواع گرید های پلی پروپیلن هستند که با یک شاخص ایزوتاکتیک بالا مشخص می‌شوند که منجر به نقطه ذوب بالا می‌شود و منجر به سفتی عالی، مقاومت در برابر خراش عالی و مقاومت شیمیایی خوب در برابر اکثر اسیدهای معدنی، قلیایی‌ها و نمک‌ها می‌شود.

علاوه بر این، هموپلیمرها در تماس با الکل‌ها، استرها، مواد شوینده یا هیدروکربن‌های قطبی مقاومت قوی در برابر ترک خوردگی استرس محیطی ایجاد می‌کنند.

نقطه ذوب بالا همچنین رزین های HOMO PP را برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر دما دارند (مانند پر کردن داغ یا استریل کردن با بخار) مناسب می‌کند.

رزین های HOMO PP در طیف وسیعی از ویسکوزیته موجود هستند و بنابراین می‌توانند در تمام فناوری‌های پردازش از اکستروژن لوله تا قالب‌گیری تزریقی دیواره نازک (TWIM) استفاده شوند.

پلی پروپیلن با کریستال بالا (HcPP)

یکی دیگر از انواع گرید های پلی پروپیلن، رزین‌های پلی پروپیلن کریستالی بالا هستند که با شاخص ایزوتاکتیک بسیار بالا مشخص می‌شوند. در مقایسه با رزین‌های هموپلیمر استاندارد، سفتی این رزین‌ها به طور قابل توجهی بالاتر و مقاومت شیمیایی و حرارتی عالی را نشان می‌دهند.

افزایش سفتی در برابر پلی پروپیلن استاندارد پتانسیل کاهش قابل توجهی را فراهم می‌کند. پلی پروپیلن با کریستال بالا را می‌توان با تجهیزات اکستروژن یا قالب‌گیری تزریقی موجود تبدیل کرد.

کوپلیمرهای تصادفی (RACO)

کوپلیمرهای تصادفی از طریق اصلاح زنجیره پلی پروپیلن با افزودن مقادیر کمی کومونومر به دست می‌آیند که در مقایسه با HOMO PP خواص اصلاح‌شده‌ای ایجاد می‌کند.

کوپلیمرهای تصادفی نسبت به دیگر انواع گرید های پلی پروپیلن، بهبود قابل توجهی خواص نوری (مه و براقی)، بهبود ویژگی‌های آب بندی گرم و همچنین بهبود عملکرد ضربه ای را ارائه می‌دهند. رزین‌های PP RACO مقاومت شیمیایی خوبی در برابر اکثر اسیدهای معدنی، قلیایی‌ها و نمک‌ها و همچنین مقاومت خوبی در برابر ترک خوردگی در اثر عوامل محیطی از خود نشان می‌دهند.

رزین‌های PP RACO به دلیل خواص نوری عالی به طور گسترده به عنوان لایه پوست در کاربردهای اکستروژن برای بسته بندی‌های انعطاف پذیر و در کالاهای مصرفی قالب گیری تزریقی استفاده می‌شود.

 

کوپلیمرهای هتروفاژی (HECO)

کوپلیمرهای هتروفاژی با پلیمریزاسیون یک جزء لاستیکی در پلیمر زمینه پلی پروپیلن به دست می‌آیند. پلیمرهای به دست آمده سطح سفتی خوبی از خود نشان می‌دهند.

کوپلیمرهای هتروفاژی می‌توانند در محیط‌های عملیاتی از انجماد عمیق تا اجاق‌های مایکروویو کاربرد داشته باشند. با توجه به عملکرد ضربه‌ای بالا، رزین‌های HECO در کاربردهای مختلف از جمله ضربه گیر خودرو، سطل و جعبه و سیستم‌های لوله فاضلاب استفاده می شود.

کوپلیمرهای هتروفاژی در طیف وسیعی از نرخ‌های جریان مذاب (MFR) موجود هستند و می‌توانند با تمام فناوری‌های اصلی، از اکستروژن لوله و فیلم دمیده گرفته تا قالب‌گیری تزریقی تبدیل شوند.

 

سخن آخر

همانطور که گفته شد آشنایی با این ماده صنعتی و انواع گرید های پلی پروپیلن می‌تواند تا حد بسیار زیادی در کیفیت محصول نهایی مورد نظر شما تاثیر گذار باشد. در این مقاله سعی کردیم به انواع گریدهای پروپیلن اشاره کنیم و همچنین یک تعریف کلی و جامع از این ماده به شما عزیزان ارائه دادیم. پروپیلن به دلیل خواص شیمیایی و فیزیکی آن در صنایع مختلف پزشکی، خودروسازی و … استفاده می‌گردد.

همچنین این ماده قابل بازیافت است. فرآیند بازیافت PP عمدتاً شامل ذوب زباله های پلاستیکی تا دمای 250 درجه سانتیگراد برای خلاص شدن از شر آلاینده ها و سپس حذف مولکول های باقیمانده در خلاء و انجماد در حدود 140 درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد.

استفاده از PP بی خطر تلقی می شود زیرا از نظر بهداشت و ایمنی شغلی از نظر سمیت شیمیایی اثر قابل توجهی ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد PP، راهنمای ما را بررسی کنید، که شامل اطلاعات پردازش و موارد دیگر است. امیدواریم این مقاله در معرفی انواع گریدهای پلی پروپیلن برای شما مفید بوده باشد.

ماشین سازی متین

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *