021-91090598
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
تهران - ساوه، شهرک صنعتی زاویه
021-91090598

همه چیز در مورد دستگاه تولید گرانول

اگر با صنعت پلاستیک آشنایی جزئی داشته باشید، حتما واژه گرانول را شنیده اید. گرانول ها به دانه های ریز پلیمری گفته می شوند که برای تولید انواع قطعات در صنعت پلاستیک سازی به کار می روند. با استفاده از گرانول ها، علاوه بر کاهش هزینه ها، با میزان کمتری از دور ریز مواد اولیه روبرو خواهیم بود. برای تولید چنین گرانول هایی از دستگاههای گرانول ساز استفاده می شود که در ادامه به بررسی انواع و نحوه عملکرد آنها خواهیم پرداخت.

دستگاه تولید گرانول چیست؟

قیمت دستگاه تولید گرانول
دستگاه تولید گرانول چیست؟

دستگاه تولید گرانول از جمله تجهیزات اصلی در تولید قطعات پلاستیکی و به خصوص در بازیافت این مواد است. این دستگاه مواد آسیابی، پرک یا کندر پلاستیک را دریافت کرده و طی فرایندهایی به گرانول های پلاستیک تبدیل می کند. این گرانول ها نیز به عنوان مواد اولیه در تولید بسیاری از فراورده های پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انواع دستگاه گرانول ساز

دستگاه های گرانول ساز اغلب در دو نوع تک پیچ و دو پیچ در صنعت به کار می روند که در ادامه به معرفی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت:

دستگاه تولید گرانول تک پیچ

نوع ساده و ارزان دستگاه های تولید گرانول، انواع تک پیچ یا تک مرحله هستند. این دستگاه تنها به وسیله یک مارپیچ مواد ورودی را ذوب و تبدیل به گرانول می کند و بیشتر برای بازیافت مواد پلی اتیلن به کار گرفته می شود. دستگاههای تک مرحله در مقایسه با انواع دیگر، مصرف انرژی کمتر و مکانیسم ساده تری دارند.

دستگاه تولید گرانول دو پیچ

دستگاه گرانول ساز دو مرحله با استفاده از دو مارپیچ ،در دو مرحله مواد ورودی را ذوب و مخلوط می کند و معمولا برای بازیافت پلاستیک هایی که ناخالصی بیشتری دارند، به کار می رود. گرانول هایی که با دستگاه دو پیچ تولید می شوند از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و معمولا برای بازیافت موادی مانند پلاستیک های پلی پروپیلن ، پلی آمید ، ABS و پلاستیک های ایمپکت شده و  تبدیل آنها به گرانول استفاده می شوند.

 

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

بخش ‌های مختلف دستگاه گرانول ساز

به طور معمول هر دستگاه گرانول ساز از اجزای زیر تشکیل می شود:

  • قیف که وظیفه خوراک دهی به دستگاه را برعهده دارد
  • سیلندر که محل قرار گیری مارپیچ است و هیتر روی آن نصب می شود.
  • مارپیچ یا ماردون که وظیفه ذوب، فشرده کردن و تامین ماده خام جامد را برعهده دارد
  • تنظیم کننده دما یا هیتر که دمای مورد نیاز فرایند را تامین می کند.
  • دای ها که در قسمت انتهایی سیلندر قرار گرفته و مواد مذاب را شکل می دهند
  • شاسی دستگاه که نقش اسکلت اصلی دستگاه گرانول ساز را برعهده دارد.

 

روش های تولید گرانول در دستگاه تولید گرانول

تولید گرانول در دستگاه تولید گرانول
روش تولید گرانول

تولید گرانول به صورت کلی به چهار روش زیر انجام می شود:

تولید گرانول رشته ای

در ایران بیشتر از این روش برای تولید گرانول استفاده می شود که نیاز به تجهیزات ساده ای دارد. در روش رشته ای مواد پلاستیکی پس از آسیاب شدن، ذوب شده و پس از عبور از یک صافی به رشته تبدیل می شوند. با عبور رشته ها از آب خنک شده و سپس این رشته ها به وسیله آسیاب خرد شده و به گرانول تبدیل می شوند. از مهمترین معایب تولید گرانول به روش رشته ای می توان به لبه های تیز گرانول ها، وجود خرده های پلاستیک در مواد تولیدی و قطع شدن رشته ها در حین پروسه تولید اشاره کرد.

تولید گرانول خشک

در تولید گرانول به روش خشک، پلاستیک های خرد شده پس از ذوب شدن و عبور از صافی در همان حالت مذاب با استفاده از یک کاتر مخصوص با سرعت زیاد برش می خورند و این برش ها طی فرایندی با مکش از میان لوله هایی عبور کرده، سرد شده و به حالت جامد در می آیند. در نهایت نیز با ایجاد اختلاف فشار در یک مخزن بزرگ با توجه به وزن گرانول ها جمع می شوند. گرانول های تولید شده با این روش از کیفیت بهتری برخوردارند.

سیستم برش رینگ آبی

فرایند تولید گرانول با برش رینگ آبی در مراحل ابتدایی شبیه به روش خشک است با این تفاوت که پس از عبور مواد مذاب از صافی و عمل برش مواد، گرانول ها با استفاده از نیروی گریز از مرکز به دور مخزنی که در اطراف آن آب سرد جریان دارد، می چسبند و بدین ترتیب خنک شده و به شکل نهایی گرانول های عدس مانند در می آیند.

سیستم برش زیر آب

این روش تولید گرانول شبیه به روش رشته ای است. اما زمانی که رشته های ذوب شده وارد آب می شوند، همانجا به وسیله تیغه ای به سرعت برش می خورند. استفاده از این روش به دلیل هزینه بر بودن آن معمولا برای ظرفیت های بالا انجام می شود.

در مورد کاربرد گرانول بازیافتی چه می دانید؟

 

مزایای دستگاه تولید گرانول

دستگاه گرانول ساز
مزایای استفاده از دستگاه گزانول ساز

از جمله مهمترین مزایای دستگاه تولید گرانول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاهش هزینه

تولید گرانول با دستگاه های گرانول ساز با کمترین میزان دور ریز مواد همراه خواهد بود، علاوه بر آن در مقایسه با دستگاههای هم رده، تهیه دستگاه تولید گرانول نیاز به هزینه کمتری دارد.

انعطاف پذیری بالا

با توجه به سطح مقطع ثابت دستگاه گرانول ساز برای قالب زدن، با اندکی تغییرات می توان گرانول ها را به اشکال مختلفی تولید کرد و به همین جهت این دستگاه ها از انعطاف پذیری بالایی در تولید برخوردار هستند.

امکان تغییر شکل پس از قالب گیری

پس از خارج شدن مواد از دستگاه تا زمانی که هنوز گرم هستند، امکان تغییر شکل مواد با استفاده از قالب یا غلتک های مختلف وجود دارد و این ویژگی از مزیت های دستگاه گرانول ساز محسوب می شود.

 

معایب دستگاه تولید گرانول

استفاده از دستگاه تولید گرانول در فرایند تولید با معایبی نیز همراه است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

تناقض در اندازه محصول نهایی

به علت گرم بودن قطعات پلاستیکی خارج شده از گرانول ساز، امکان تغییر ابعاد و شکل اولیه این قطعات وجود دارد. این تغییرات اغلب قابل پیش بینی نیستند و به همین دلیل از جمله چالش های اصلی تولید گرانول با این دستگاه ها به شمار می آیند.

محدودیت تولید محصول

دستگاه های تولید گرانول تنها قادر به تولید شکل های محدودی هستند و برای تولیداتی که نیاز به اشکال پیچیده تر دارند، کار آیی لازم را نخواهند داشت.

 

قیمت دستگاه تولید گرانول به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت دستگاه تولید گرانول
قیمت دستگاه تولید گرانول

قیمت دستگاه گرانول ساز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و با توجه به  مواردی از قبیل نوع تجهیزات، برند سازنده و نوع دینام، اغلب در محدوده قیمتی 700 میلیون تا 2 و نیم میلیارد تومان در بازار پیدا می شود، البته گرانول سازی هایی با قیمت های پایین تر نیز وجود دارد که معمولا از کیفیت پایینی برخوردارند. در ادامه به بررسی بیشتر عوامل موثر در قیمت دستگاه تولید گرانول می پردازیم:

توان دینام گرانول (30 40 یا 50 اسب)

دینام به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های دستگاه در انواع مختلفی مانند 30،40 یا 50 اسب تولید می شود و با توجه به توان دینام و همچنین برند سازنده آن، قیمت های متفاوتی نیز خواهد داشت.

نوع گیربکس دستگاه (چینی یا ایرانی)

هر چند استفاده از گیربکس های ایرانی می تواند باعث کاهش قیمت راه اندازی سیستم گرانول ساز شود اما معمولا گیربکس های چینی به دلیل تولید صدای کمتر و دوام و کیفیت بیشتر به عنوان گیربکس هایی استاندارد مورد توجه تولید کنندگان قرار دارند. البته در مقایسه با انواع ایرانی از قیمت بیشتری نیز برخوردار هستند.

طول و قطر ماردون و سیلندر (با توجه به نوع پلاستیک بازیافتی متفاوت است)

 ابعاد ماردون و سیلندر های مورد استفاده در گرانول ساز یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در قیمت تمام شده می باشد. البته نباید فراموش کرد که تنها با توجه به هزینه نمی توان نوع این تجهیزات را مشخص کرد بلکه این نوع پلاستیک مورد استفاده در فرایند تولید است که طول و قطر ماردون و سیلندر مورد نیاز را تعیین خواهد کرد.

جنس سیلندر و ماردون

عامل تعیین کننده دیگر در قیمت دستگاه تولید گرانول جنس سیلندر و ماردون است. برای داشتن طول عمر بالاتر می توان از جنس های ضد سایش و با دوام VCN یا MO40 استفاده نمود که البته قیمت بالاتری نسبت به سلیندر و ماردون های معمول دارند.

نوع خروجی گرانول ساز (دستی یا جکی)

برای راه اندازی یک گرانول ساز می توان از دو نوع خروجی جکی یا دستی استفاده کرد. باید توجه داشت که دستگاههایی با خروجی جکی که برای تولید با ظرفیت های بالا استفاده می شوند، دارای قیمت بالاتری هستند.

نوع کاتر (رشته ای – عدسی)

به طور معمول گرانول ساز هایی که دارای کاتر های عدسی هستند، قیمت بالاتری در مقایسه با انواع رشته ای دارند. البته دستگاه رشته ای زنده خور نیز جز انواع گران قیمت گرانول ساز ها محسوب می شود.

تابلو برق و اینورتر (ایرانی یا خارجی)

برای ساخت تابلو برق با هزینه پایین تر می توان به سراغ انواع دست ساز یا برند های ایرانی رفت. البته با صرف هزینه بیشتر می توان نسبت به تهیه اینورتر و تابلوهای ساخت برند های معتبر خارجی اقدام نمود که موجب افزایش قیمت دستگاه گرانول ساز خواهد شد.

 

ویژگی های شاخص یک دستگاه گرانول ساز با کیفیت چیست؟

دستگاه گرانول ساز
ویژگی های دستگاه تولید گرانول

از جمله مشخصه های یک گرانول ساز با کیفیت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سیلندر ماردون و گیربکس با کیفیت

یک گرانول ساز با کیفیت باید دارای سیلندر، گیربکس و ماردونی ساخته شده از مواد با کیفیت و با طول عمر بالا باشد.

شاسی دستگاه

شاسی دستگاه گرانول ساز باید از استحکام کافی برای نصب تجهیزات مختلف دستگاه برخوردار باشد.

بکار گیری از قطعات الکتریکی با کیفیت

در یک دستگاه گرانول ساز با کیفیت باید از قطعات الکتریکی استاندارد و با کیفیت استفاده شود تا نیازی به صرف هزینه های تعمیر یا تعویض قطعات در حین فرایند تولید نباشد.

 

قبل از عملیات گرانول سازی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پیش از شروع عملیات تولید گرانول لازم است تا نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

چک کردن مواد قبل از ریختن

مواد ورودی به دستگاه باید از نظر وجود ناخالصی ها به طور کامل بررسی و تفکیک شوند.

چک کردن مواد از نظر شاخص جریان مذاب

برای جلوگیری از بروز مشکل در پروسه تولید گرانول حتما باید شاخص جریان مذاب مواد پیش از ریختن مواد به داخل دستگاه بررسی شود.

پیوسته وارد شدن مواد قبل از خوراک گیری

فراموش نکنید که در تمام پروسه فعالیت دستگاه گرانول ساز باید مواد به صورت پیوسته وارد دستگاه شوند. در غیر این صورت با گرسنه ماندن دستگاه ضخامت محصولات تولیدی دچار تغییر خواهد شد.

استفاده از میکسر آرام گرد حرارتی

در صورتی که باید موادی دیگر به مواد آسیابی اضافه شود، حتما باید از میکسر آرام گرد حرارتی استفاده شود تا کیفیت گرانول تولیدی کاهش پیدا نکند.

 

matin-machinery-logo1-dark

برای سفارش انواع دستگاه اکسترودر از ماشین سازی متین و دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

 

هزینه راه اندازی دستگاه تولید گرانول چقدر است؟

با توجه به هزینه های برآورد شده برای فراهم نمودن زمین مناسب و خرید دستگاه و راه اندازی خط تولید گرانول به طور معمول به حدود 5 میلیارد تومان نیاز خواهیم داشت.

قیمت دستگاه تولید گرانول به عوامل مختلفی بستگی دارد و پیش از اقدام به خرید باید با کمک افراد متخصص به بررسی مواردی از قبیل نوع محصول تولیدی و میزان تولید مورد نظر بپردازید و با توجه به این موارد و میزان بودجه خود اقدام به راه اندازی خط تولید نمایید.

همان گونه که گفته شد انواع مختلف این دستگاه ها را می توان با صرف هزینه ای بین 300 میلیون تا 2.5 میلیارد تومان تهیه نمود که این اختلاف قیمتی به عواملی از قبیل برند سازنده، نوع دستگاه، جنس قطعات و تجهیزات و ابعاد دستگاه وابسته است.

ماشین سازی متین

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *